opinió
No mereixem estar a la cua de les inversions
La inversió de 53,3 milions d'euros a les nostres comarques durant el 2015 suposa el manteniment d'un greuge històric. Continuarem oferint a Espanya molt més del que rebem a canvi. Ja fa temps que ens hem adonat que els governs de Madrid, siguin de dretes o d'esquerres, s'obstinen a frenar-nos, a posar obstacles a les enormes possibilitats de crear riquesa que hi ha a les nostres comarques. Com és possible que la inversió a les comarques gironines quedi en 70 euros per habitant quan la mitjana estatal supera els 200? Que Girona estigui a la cua de les províncies espanyoles no té cap justificació. Pel que fa a les infraestructures, ja fa anys que piquem ferro fred. Fa pocs dies, el subdelegat del govern de Girona i la diputada del PP al Congrés ens asseguraven que el tram Sils-Caldes de l'N-II estaria acabat aquest any. Confiem encara en aquesta promesa. Des de la cambra, també confiàvem que als pressupostos del 2015 hi hauria partides significatives per anar desdoblant altres trams. La veritat és que la partida més gran del pressupost de l'any, amb 6,8 milions d'euros, se l'emporta precisament aquest tram que ja donàvem per liquidat. És important que es comenci a dotar econòmicament el desdoblament d'altres trams (dos milions d'euros a Maçanet-Sils, un milió a Pontós-Garrigàs i mig milió a Medinyà-Orriols), però són quantitats insuficients per alleugerir d'una manera ràpida el coll d'ampolla de l'N-II; per això confiem que, tal com ens han promès des del govern de l'Estat, es posin en marxa partenariats publicoprivats per aconseguir que obres com el desdoblament de l'N-II avancin amb més celeritat. Som conscients que vivim un temps de recessió i que els pressupostos dedicats a les infraestructures s'han aprimat. La inversió d'Adif al corredor Mediterrani és insignificant.
Però des de la Cambra de Comerç de Girona volem reiterar que hi ha inversions relativament petites que podrien donar grans resultats. Una és posar l'ample de via internacional entre l'estació de Vilamalla i el centre intermodal del Far. Poc menys d'un quilòmetre d'infraestructura que es podria utilitzar per al transport de cotxes. Tenim coneixement que hi ha dues empreses, una de catalana i una d'alemanya, que estan interessades a instal·lar-se al Far tan bon punt puguin disposar d'aquesta infraestructura. La nostra reclamació és que aquesta obra comenci com més aviat millor. Si hem de ser els últims de la cua en inversions, cal que el poc que s'inverteixi es faci amb criteri i buscant la màxima rendibilitat econòmica i social.