A la tres
L'escola inconformista
El curs escolar que comença posa de manifest l'interès dels pares i mares i dels mestres per buscar nous mètodes pedagògics o noves maneres d'ensenyar que s'adaptin millor als nous temps i s'ajustin a les necessitats dels infants, dels adolescents i, alhora, de les famílies i de la societat en general. Centenars d'escoles s'interessen per noves maneres d'ensenyar, i que algunes s'arrisquin a aplicar canvis, més enllà de l'esquelet global i dels currículums que cal complir, tant al sector privat com al públic, és un símptoma de recuperació d'un sector massa desmotivat. Encara que algunes escoles pugin al tren per evitar perdre matrícules i que “vendre” innovació formi part de la captació d'alumnes en un sector en competència, la recerca de nous mètodes esdevenia una necessitat ineludible per al món docent, molt castigat i desencisat.
S'ha aconseguit trencar l'immobilisme pedagògic i ara els falta sortir-se'n i que, com a societat, els ajudem una mica més. Perquè ni docents, ni pedagogs ni famílies podem estar-nos gaires més anys anhelant tenir millors condicions per afrontar els canvis. Sempre hi haurà alguna amenaça legislativa o judicial per a la llengua, sempre caldrà conviure amb escassetat de mitjans, o amb alumnat difícil o nouvingut.
Durant massa anys el sector docent ha practicat l'autodestrucció. Sectors igualment retallats, com el sanitari, ho han superat amb més orgull i han bandejat la crisi resistint-se a perdre l'excel·lència assolida. L'educació no ho va aconseguir, perquè, entre altres, també partia de mínims, i perquè ha tingut massa canvis de lleis, de ministres, de sistemes, d'informes Pisa i conflictes laborals...
Aprofitem la sacsejada i l'inconformisme que sorgeix des del mateix sistema docent. Mestres i pares i mares que es revelen contra la mediocritat. Els polítics haurien de garantir-los ara capacitat de reciclatge i de reforma, una mateixa legislació sostinguda en el temps que permeti aplicar els avenços i assentar els canvis amb paciència i convicció, perquè els resultats, en educació, es mesuren per generacions.