A la tres
Eficiència, quina eficiència?
El secretari d'estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge ha rebutjat taxativament aquest cap de setmana el traspàs total al govern del servei de rodalies. Malauradament res de nou sobre aquesta qüestió. El que indigna, i molt, és l'argument utilitzat per aquest alt funcionari de l'administració espanyola per justificar la seva negativa. El senyor Gómez Pomar sosté que el control de la xarxa és més eficient si existeix un administrador únic de la infraestructura. I jo em pregunto: eficiència, de quina eficiència parla el secretari d'estat? Es pot parlar d'eficiència quan rodalies suma prop de 1.600 incidències en quatre anys, i la meitat de les quals estan provocades per mancances pròpies de la infraestructura? Es pot parlar d'eficiència quan el servei registra sistemàticament retards injustificats que compliquen el dia a dia de milers d'usuaris? Que parli d'eficiència als més de quatre milions d'usuaris que han resultat afectats per múltiples incidències en els darrers anys.
Eficiència vol dir tenir la capacitat i la competència per dur a terme una tasca satisfactòriament, i això, senyor Gómez Pomar, està molt lluny de complir-se en les actuals circumstàncies a rodalies. I la culpa, benvolgut senyor, la té l'administració que vostè representa, que s'ha oblidat de les rodalies a Catalunya i ha incomplert, any rere any, pressupost rere pressupost, els seus compromisos en inversions malgrat les demandes del govern, el món empresarial i la societat civil. O cal recordar-li que enguany Renfe només ha executat el 5% de la inversió prevista i Adif el 27%? De 4.000 milions previstos en quatre anys amb prou feines han acabat invertint 100 milions.
És precisament per aquesta eficiència que vostè defensa que volem el traspàs total del servei. Davant la ineficiència demostrada per l'administració espanyola, el govern se sent en l'obligació moral de dotar els catalans d'unes rodalies pròpies del segle XXI. És una reivindicació més que justa per resoldre un problema de país causat pel dèficit crònic d'inversions. El traspàs sí que portarà eficiència.