Tribuna
Codis ètics
La Federació de Municipis de Catalunya (FMC) va organitzar el mes de febrer una jornada sobre valors i ètica pública posant especial èmfasi en el paper dels codis ètics i els codis de conducta, les dificultats de la seva implementació institucional i els conflictes que en deriven. Amb el record encara perdurable d'aquells debats, voldríem presentar telegràficament algunes de les nostres reflexions sobre el tema.
Al nostre parer, els codis ètics són diferents dels codis de conducta. Els primers acostumen a tenir un caire inspirador i generalista assenyalant els valors i principis que haurien d'orientar el servei públic de la institució, mentre que els segons són normatius i defineixen les pràctiques concretes que regeixen el comportament de tots els servidors o d'alguns en particular (com ara, els alts càrrecs). En general, doncs, els codis de conducta són concrecions normatives derivades dels codis ètics.
És lògic posar l'accent en els problemes d'implementació dels codis, ja que la partida real dels valors es juga en les pràctiques (decisions i accions) i no en les formulacions, però cal també tenir present la importància dels processos d'elaboració dels codis, ja que un procés participatiu i representatiu pot ser una excel·lent oportunitat per a la cohesió del grup i per a la renovació del compromís amb el servei públic.
Hi ha quatre factors determinants en l'èxit del procés d'elaboració d'un codi: 1) la forta voluntat política de fer-ho (altrament dit: hi ha un lideratge clar o no?); 2) la correcció del procés (és representatiu?, s'ha guanyat la legitimitat?, és participatiu?, ha cercat el consens?, ha triat els millors redactors?); 3) l'encert en l'enfocament (aborda els valors en positiu o en negatiu?, és reactiu o proactiu?, és teòric o pràctic?, sermoneja i sanciona o ajuda a construir projecte i identitat?), i 4) la qualitat dels continguts desenvolupats (són adaptables?, són aplicables?, s'adeqüen al context?, són prou transcendents per a generar identificació i motivació?).
En els processos d'implementació dels codis cal ser conscients, en primer lloc, que els codis no són com el bàlsam de Ferabràs (llegendària poció màgica capaç de curar tots els mals), sinó que per ser realment efectius han d'anar acompanyats del desenvolupament d'un conjunt de mesures que els experts acostumen a denominar “infraestructura ètica”, és a dir, un conjunt d'eines orientades a ajudar a baixar els valors del cel a la terra.
A títol d'exemple, formulem en forma de pregunta un decàleg de possibles vies que contribueixen totes elles, de manera directa o indirecta, a afavorir la implementació dels codis. 1) A més del codi ètic, hi ha un quadre jurídic eficaç? La gent coneix el marc normatiu i aquest s'aplica o bé es continua repetint la dita que “si ho faig bé no passa res i si ho faig malament tampoc”? 2) Disposem de mecanismes d'auditoria ètica i control? Hi ha un procediment periòdic d'avaluació i rendició de comptes relatius als valors? Presentem plans de millora relacionats amb el compliment dels valors? Perquè, com deia el filòsof, “el que no s'avalua es devalua”. 3) S'han publicat, comunicat i difós els textos, codis o declaracions de valors? Com s'intenta reduir la distància entre valors formulats i practicats? 4) El contingut del codi ètic ha estat incorporat en el nucli central dels programes formatius de les unitats? I això es fa de manera obligatòria (i, per tant, nuclear) o optativa (i, per tant, secundària)? 5) S'han previst els mecanismes de socialització de persones i modificació de contextos? Al costat de qui posem la persona nova que s'incorpora al servei? 6) Hi ha espais deliberatius per a enfortir la visió compartida sobre els valors i per a aclarir interrogants, problemes i dilemes? 7) Hi ha algun organisme de coordinació permanent o comissió ètica que faci el seguiment continuat i la monitorització dels valors? 8) Les condicions internes de treball afavoreixen i fan creïble el treball amb valors o més aviat al contrari? 9) Hi ha una mínima coherència entre els valors formulats i els valors practicats o la dissonància és tan gran que genera desànim sobre el discurs sobre els valors? I 10) Hi ha continuïtat i coherència en la implementació dels valors en els moments de canvis de governs o de canvis d'equip o res no val i tot comença de nou amb cada nou canvi d'executiu?
Per últim, però no menys important, cal recordar que, en l'aplicació dels codis, el pitjor conflicte és la manca de conflictes, perquè aquest és el millor indicador de la inefectivitat del codi.