Full de ruta
Fins que no sigui al sac
La saviesa popular ens recorda allò de “no diguis blat, fins que no sigui al sac i ben lligat”. I diguin-me desconfiada, però avui em faré meva la dita perquè després de tants anys, tantes reivindicacions i tants anuncis i promeses em costa de creure que l’any vinent s’aixequin barreres a l’AP-7 per als soferts usuaris de l’N-340 que van i venen en algun tram entre Alcanar i Vilafranca. I ho poso en dubte perquè tinc la sensació que no tot està alineat, que hi ha alguna cosa que no quadra i que el que potser ens donen és només un caramelet enverinat.
Anem a pams. Per una banda l’anunci arriba just una setmana després que el conseller Rull parlés del model de vinyeta per a la gestió d’autopistes: una tarifa plana a pagar i barra lliure per circular. La proposta no ha agradat a Madrid i, mentre no canviï l’escenari, tots sabem on acabarà quan s’aprovi. En tot cas, del que sí que no ha dit res oficialment Foment és de la solució a l’N-340. I mentre no donin detalls no sabem del cert ni el quan, ni el com, ni si hi ha contraprestacions. Qui assumirà el cost d’aixecar les barreres? Per què no s’aplica la mesura a l’N-240 i l’AP-2 on camions i morts fan competència a l’N-340? Què passarà amb la concessió de l’autopista? I aquí la cosa ja rellisca una mica. L’AP-7 és una de les joies de la corona d’Abertis, però amb data de caducitat: el tram que va fins a Vila-seca acaba la concessió el 2019 i el tram que queda en direcció nord, el 2021. Llegia aquests dies a les xarxes que el cost del tram Tarragona - Alcanar s’ha amortitzat fins a 157 vegades i el tram central, 129. Ningú farà res per mantenir viva la gallina dels ous d’or? No és l’empresa de Florentino Pérez, ACS, la que vol fer una contraopa sobre Abertis? Florentino, que la sap molt llarga, no és aquest senyor subvencionat per l’Estat que cobra per qualsevol projecte fallit, digue-li Castor o túnel del Pertús? Doncs això, que millor no diguem blat fins que no sigui al sac i ben lligat.