De reüll
Llums i ombres d’un llegat artístic
Durant els mesos de febrer i març, la Guàrdia Civil va localitzar més de 400 obres de la col·lecció de Julio Muñoz Ramonet en magatzems, empreses i cases de les filles i dels nets d’aquest industrial que va fer hereva Barcelona del seu patrimoni artístic. La macrooperació es va donar a conèixer fa uns dies. Lògicament, amb alegria. La quantitat de peces recuperades marca una fita en el llarg procés de restitució a la ciutat d’allò que li pertany. Les germanes Muñoz han torpedinat amb estratègies de tota mena la voluntat del seu pare, però cada vegada estan més acorralades. Dit això, tampoc cal ser ingenus: elles sempre han anat al davant. Les obres més valuoses del fons continuen sense aparèixer. Si les tenen amagades o se les han venut és tot un misteri que ja veurem si s’acaba desvelant mai. Mentrestant, l’Ajuntament de Barcelona té una responsabilitat que de moment està esquivant. Decidir què farà amb totes les obres que ja són a les seves mans. Quines, on, com i quan pensa exposar-les. Compte amb el com, el relat, indissociable de la fosca figura de Muñoz Ramonet. És, hauria de ser, un relat potent vinculat d’alguna forma al palauet del financer del carrer Muntaner, les claus del qual el consistori va aconseguir el 2013, però encara ara l’ús o els usos que tindrà són estranyament nebulosos.