opinió
Valenta política educativa
Un grup nombrós de centres educatius del nostre país vàrem iniciar fa uns anys un procés de transformació i de reflexió interna.
L’objectiu era avançar i aprendre plegats buscant una nova educació capaç de donar resposta global i democràtica als canvis socials que estàvem i estem vivint. La valentia, el compromís, l’inconformisme, la persistència i l’esforç dels centres educatius (equips docents, infants, famílies...) ha posat en evidència que el procés de transformació educativa és imparable, alhora que s’ha evidenciat la necessitat urgent d’actualitzar el sistema educatiu.
Al llarg de tot el procés de transformació, l’administració educativa, molt diversa en els diferents professionals que en formen part, en molts casos ha observat i ha compartit l’evolució i el treball dels centres educatius amb curiositat, admiració i complicitat. Però també amb visions tancades i normatives que no ens han ajudat a avançar i consolidar les millores realitzades.
La transformació educativa no comença amb un decret. Es necessita acompanyament, equitat en el repartiment de recursos, amplitud de mires i sensibilitat per veure el potencial d’un sistema educatiu que superi la divisió estanca entre les diferents etapes i contempli l’educació com una responsabilitat que va més enllà de l’horari lectiu i de les etapes obligatòries.
Des dels centres educatius que hem estat i som valents, volem demanar un nou govern sense por i compromès amb l’educació, que la valori i l’entengui com una prioritat d’inversió per millorar i repensar el país. Un govern que evidenciï en els pressupostos un increment significatiu de la inversió en educació i cultura.
Necessitem un Parlament i un govern que apostin amb convicció i recursos per un model educatiu transformador, equitatiu i amb una mirada globalitzada que parteixi de l’autonomia i les singularitats dels centres. Que asseguri una educació de qualitat i transformada, que no deixi ningú enrere, sense segregació ni fracàs escolar. Una educació que doni resposta als reptes que requereix el país, amb una generació de persones formades i preparades per aprendre i formar-se al llarg de la vida per ser ciutadans responsables i compromesos amb el seu entorn i amb el planeta, per ser persones lliures, competents, amb esperit d’autosuperació i que posin el cor en tot allò que fan.
Fa pocs mesos vàrem signar, com a centres educatius que formem part del Fòrum Els Futurs de l’Educació, el programa Per un pla 2030 d’actualització del sistema educatiu, promogut per Unescocat i la Fundació Bofill, en el qual es defineixen 15 compromisos per avançar en aquesta línia. És una proposta dirigida a les formacions parlamentàries perquè s’acordi un pla a 10 anys d’actualització del sistema educatiu que s’avanci al creixement de les desigualtats que està generant la pandèmia i que respongui amb valentia a la necessitat de transformació del sistema educatiu.
Ens calen un Parlament i un govern sortint del 14-F que es comprometin a avançar en aquest marc i que posin el focus (abans i després de les eleccions) en l’educació, perquè estem convençuts, com deia Mandela, que “l’educació és l’eina més poderosa per millorar el món”.