15 són 15
Estratègia NewSpace de Catalunya: discreció i potencial econòmic
Ha estat notícia el llançament i posada en òrbita de l’Enxaneta, el primer nanosatèl·lit català. Aquest és només un primer pas, important però inicial, d’una estratègia molt ambiciosa del Govern de la Generalitat. El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, amb el Conseller Jordi Puigneró al capdavant, ha dissenyat una agenda que ha de portar al sorgiment d’un nou ecosistema productiu basat en la tecnologia de l’espai: l’Estratègia NewSpace de Catalunya.
NewSpace és el nom que rep l’ús recent de l’espai, basat en uns satèl·lits més petits i barats en comparació als grans projectes espacials del segle passat. Aquests satèl·lits disposen d’una tecnologia d’observació de la Terra, obrint la porta a infinitud d’aplicacions, com ara la gestió i utilització d’informació del medi ambient, el territori, l’aigua o el clima. NewSpace també canvia radicalment les telecomunicacions a partir d’una continuïtat plena de la connectivitat. Les avantatges per a la societat d’aquestes aplicacions són inqüestionables, alhora que són un instrument útil per a la presa de decisions públiques.
Els resultats del NewSpace de Catalunya no només seran immediats. Pensant a mig termini, afavorirà l’aparició d’un nou mercat amb la indústria espacial com a principal agent impulsor. I els mercats no sorgeixen del no res, per art de màgia, sinó que apareixen gràcies a les activitats de les empreses que detecten correctament (ja sigui per accident o per una recerca activa) una necessitat latent, i destinen esforços a la seva solució. Per afavorir l’obtenció de resultats, també s’hi poden sumar esforços d’altres agents, com per exemple l’administració. Un cop creat el mercat, les empreses pioneres gaudeixen del que es coneix com avantatja del primer jugador, que facilita una posició privilegiada en relació a la tecnologia o el preu enfront d’altres possibles competidors. Així, el desenvolupament del NewSpace per part d’empreses catalanes obstaculitzarà la dependència d’altres opcions provinents de fora de Catalunya. A més, es tracta d’un sector de tecnologia alta, amb una sòlida base tecnològica i un constant esforç investigador. L’alta tecnologia té un paper fonamental a l’economia productiva atès el seu potencial d’arrossegament d’altres activitats tecnològiques i de sectors proveïdors. Indubtablement, doncs, el NewSpace té una capacitat de creació d’ocupació i producció d’alt valor afegit que va més enllà de l’àmbit estrictament espacial.
A pocs dies del llançament de l’Enxaneta, algunes veus van ridiculitzar l’agenda espacial de la Generalitat i van criticar els recursos que s’hi ha destinat. Poc després, les mateixes veus es van apropiar de l’èxit del ’nanosatélite español’. Caldria recomanar-los que prenguin bona nota del projecte.