Opinió

A la tres

Una de peatges

“El greuge que ha patit Catalunya durant anys ha estat tan bèstia que qualsevol decisió serà mal vista

Tant si condueixen com no, vostès, tots, pagaran un peatge per circular per la C-15 entre Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú fins l’any 2042; i per circular per l’eix transversal desdoblat, fins el 2040; i per circular per la C-17 entre Vic i Ripoll, fins el 2038; i per anar de Maçanet a Platja d’Aro per la C-35, de Reus a Alcover per la C-14 o de Manresa a Berga per la C-16, fins el 2038. I, repeteixo, això ho pagaran, mitjançant els impostos via pressupostos de la Generalitat, tant si fan aquestes rutes en cotxe com si les fan, pagant el bitllet, amb transport públic, com si es queden asseguts al sofà de casa. I aquest no és un paràgraf de demagògia barata, ja que no critico pas que, en un moment en què la caixa era buida del tot (com gairebé sempre gràcies, en gran part, a l’espoli permanent que patim), el govern català, del tripartit, optés per cercar una solució per afrontar unes obres que eren ja inajornables i que han permès millorar la seguretat d’aquestes vies, evitant accidents, i donar una gran vitalitat econòmica a alguns territoris. Recordar aquest fet obeeix només a un intent de fer veure que en el tema dels peatges no hi ha només blanc o negre.

És una obvietat que les autovies i les autopistes necessiten, justament perquè compleixin la seva missió amb seguretat, un manteniment i que aquest val uns diners, i no pocs. Aquests diners es poden pagar via impostos, si surten dels pressupostos públics, o es poden pagar en virtut de l’ús que se’n faci. I aquesta és la mare dels ous. Una altra cosa és la casualitat que just quan acaben els peatges catalans, els que han pagat la festa del manteniment arreu de l’Estat, sorgeixi la idea de fer pagar per l’ús, una idea, per cert, que fa molts anys que defensa la Generalitat i que sempre s’ha trobat una porta als morros per part de l’executiu espanyol de torn. El greuge que ha patit Catalunya en aquest aspecte ha estat tan gran que costarà moltíssim fer pedagogia sobre quina és la millor manera de mantenir unes carreteres en condicions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia