De reüll
Mestres
Llegeixo que la meitat dels més de 4.000 estudiants que a l’abril es van presentar a la prova d’aptitud personal (PAP) per accedir a graus d’educació infantil i primària no van superar l’examen. Es veu que la PAP, que es va instaurar fa cinc anys, mesura diverses competències (comunicativa, raonament crític, logicomatemàtica) dels aspirants a cursar graus relacionats amb la docència a les deu universitats públiques i privades catalanes que els imparteixen. És una notícia sorprenent que ha fet saltar les alarmes, tant per la contundència dels resultats com perquè afecta un sector estratègic com és l’educació, encara que sovint la professió no tingui aquest reconeixement social.
No sé si el fracàs és atribuïble a la mala preparació dels estudiants o al mateix disseny de les proves, el cas és que té sentit el que ha dit el conseller d’Educació, que defensa revisar el funcionament de la PAP sense abaixar-ne, però, el nivell d’exigència. L’educació és la nostra pòlissa de futur, individual i col·lectiva, i tots els esforços i recursos que hi aboqui l’administració per millorar-la –com en la sanitat pública– sempre seran pocs. Necessitem i continuarem necessitant bons mestres, professionals amb cor i ment que la intel·ligència artificial no podrà substituir mai.