El “bicibús” ja pedala
L’Ajuntament de Girona ha obert una consulta pública per crear les zones de baixes emissions a la ciutat. Aquesta iniciativa no vol pas dir que la capital gironina lideri cap transformació urbana, relacionada amb el canvi climàtic o la transició energètica. L’afer s’ha posat damunt la taula just ara perquè, com totes les ciutats de més de 50.000 habitants, hi estan obligades per llei. De la mateixa manera que tampoc no es van implantar les zones 30 als carrers, fins que hi van estar obligades per llei. Els que, de moment, han mostrat més interès pel tema són el grup de l’oposició municipal Guanyem Girona, o entitats com Mou-te en bici, que entre altres coses ja han avançat algunes propostes per a les zones de baixes emissions a la ciutat i la seva àrea d’influència.
Però n’hi ha que no volen esperar que l’Ajuntament mogui fitxa, com és el cas del “bicibús”. Es tracta d’una mobilització ciutadana de mobilitat ecològica que té com a objectiu aconseguir la pacificació del trànsit i la seguretat als entorns escolars, amb menys contaminació i menys sorolls. És un iniciativa de les associacions de famílies de les escoles. La idea és que el curs vinent la mainada pugui anar en bicicleta a l’escola d’una manera segura. El “bicibús”, és com una mena de bus escolar o grup de ciclistes que pedalen junts. En el punt d’inici o sortida, s’agrupen els primers ciclistes infantils, acompanyats per adults, i fan un recorregut fins a l’escola, amb diferents parades, en les quals van recollint altres alumnes. Demà, a quarts de nou del matí, els nens i nenes d’almenys cinc escoles gironines envairan els carrers amb el “bicibús” dels divendres; són els alumnes de les escoles de Sant Daniel, Pericot, Balandrau, Domeny i Annexa, i es preparen noves línies de “bicibús”, com la de l’Eiximenis. Aquestes mobilitzacions del divendres són una prova, una reivindicació, i alhora un avís a les administracions per tal que donin suport i resposta a les seves reclamacions. Amb o sense el suport municipal, les associacions de famílies d’aquestes escoles es mostren disposades a posar en marxa el “bicibús” en el dia a dia del curs escolar 2022/2023, a partir del mes de setembre vinent. Una demanda que porta implícita la petició d’aparcaments segurs per a les bicicletes al costat de les escoles, ja que la majoria d’equipaments escolars no disposen d’espai suficient.