opinió
Fa por la filosofia?
Des de fa anys, els responsables d’educació, espanyols i catalans, suposo que mal aconsellats, es dediquen a reduir la presència de la filosofia en els estudis de secundària. Sempre diuen, és clar, que els alumnes hauran d’acabar essent competents en reflexió personal, sentit crític o autoconeixement. Em pregunto: com s’ho faran, si no se’ls donen les eines necessàries? O algú nega que la filosofia ha estat, i és, un enorme motor de reflexió i d’impuls en la història de la humanitat? I no ho ha de ser ara, quan els joves es tecnifiquen i digitalitzen, a tot drap i amb tota la raó? Ara s’ha de reduir la filosofia? A qui se li ha adit?Alguns potser encara es pensen que la filosofia és la cova dels carques i dels pensaments inútils. Ho sento molt si alguns pensen això. Segur que més rigor i més filosofia els ajudaria molt. De moment, el decret que es planteja per a l’ESO elimina la filosofia a 4t i deixa una assignatura d’educació en valors ètics i cívics en una hora a la setmana durant un curs entre 1r i 3r. Això és un despropòsit educatiu de primer ordre. Algú creu que una hora a la setmana durant un curs arriba a fer res? I les competències que es prediquen? I res de filosofia a 4t d’ESO? Francament, no em pensava que la modernitat educativa ens portés tan avall.
No estic demanant un favor per al gremi dels llicenciats en filosofia. Estic dient que resulta incomprensible que es limitin als alumnes les oportunitats d’enfrontar-se a preguntes ètiques i a reflexions crítiques en una societat que sembla que ens aboca a tots a l’obediència i a la mediocritat. De filosofia, n’hi hauria d’haver més en el currículum, però almenys que no es llenci la poca que hi ha. Fa por o simplement s’ignora de què va tot plegat?