Baixes emissions
Girona és una de les ciutats que de manera obligatòria ha d’implantar una zona de baixes emissions. Per aquest motiu, els fons Next Generation han dotat la capital gironina de 720.000 euros per tirar-ho endavant. L’alt cost es basa fonamentalment en la instal·lació de càmeres que controlin l’accés a aquell espai que es decideixi que només hi poden entrar els vehicles menys contaminats o de contaminació 0. És una de les decisions importants que ha de prendre el govern municipal i s’ha de ser valent. De fet, els municipis de més de 50.000 habitants tenen l’obligació d’implantar aquesta zona de baixes emissions abans del 2023, per bé que ja tothom pressuposa que es donarà un termini extra. De fet, algú pot defensar que Girona ja té zona de baixes emissions, com és el Barri Vell, on l’entrada ja està controlada per càmeres i només s’hi permet l’accés esporàdic. Girona hauria de ser ambiciosa i adoptar mesures sense por. El perill que hi ha és que amb les eleccions municipals a poc més d’un any vista s’acabi optant per una mesura poc transgressora i de continuïtat que justifiqui la inversió però que acabi aportant pocs canvis.
Una decisió valenta és la que cal, ja no només per a Girona, sinó per a la resta de municipis que tenen l’obligació d’implantar la zona de baixes emissions. Ser valent vol dir renunciar a coses, però només així avançarem cap a la descarbonització necessària per posar fi a l’ús de recursos fòssils, que s’esgoten, i per avançar cap a un nou model. La crisi energètica que està disparant els preus de la llum i el gas hauria de ser el millor exemple per veure que ja no hi ha excuses. Què passaria si no es deixés circular per la Gran Via? És un carrer molt cèntric, cert, però si l’alliberem del trànsit i el féssim un carrer de transició cap al Barri Vell la ciutat guanyaria en qualitat. Ara ningú s’imagina circulant pel carrer Nou, aparcant a Santa Clara o fent voltes a la plaça Independència esperant que algun vehicle marxi. Doncs els fons documentals de la ciutat i la memòria d’alguns recorden que això era possible fa només unes dècades. Suposaria incomoditats i canvis per a tothom, però potser seria la manera d’accelerar el pas a l’elèctric i retornar tots els usuaris al transport públic d’abans de la pandèmia, ja que encara falten dos de cada deu passatgers que abans l’usaven.