opinió
Qüestió de confiança
La crisi causada per la covid-19 ha suposat, per les seves característiques, un abans i un després tant per al sector turístic com per al comportament del turista. Aquest estiu hem comprovat com la confiança en la destinació de proximitat ens permetrà parlar d’una bona temporada. Quantes vegades hem sortit de cap de setmana i viatjant ben a la vora de casa hem quedat gratament sorpresos de la bellesa del paisatge de proximitat, fet que confirma que no cal desplaçar-se gaire lluny per gaudir d’un entorn magnífic i d’una oferta tant d’oci com gastronòmica que no té res a envejar a d’altres destinacions turístiques anomenades de primer nivell.
Som a les acaballes del que els empresaris turístics anomenen temporada alta i tots els indicadors fan pensar que el 2022 no haurà estat un mal estiu turísticament parlant, gràcies precisament a aquesta proximitat. Per una banda els catalans hem redescobert Catalunya i els seus racons, i si parlem en termes de Costa Brava hem vist com ha estat una elecció majoritària entre els mateixos catalans, que hem omplert els carrers i establiments tant dels pobles de costa com dels d’interior. Gaudir d’una experiència autèntica i arrelada al territori ha estat l’objectiu de moltes famílies. I si parlem de proximitat hi podem afegir els països termeners, els francesos han viatjat massivament a la Costa Brava utilitzant el cotxe com a mitjà de transport majoritari per evitar així els possibles ensurts de les vagues aèries. També des d’Espanya cada vegada són més els turistes que escullen Catalunya com a destinació… segurament lluny del que havia estat fa uns anys, però la tendència sembla que va a l’alça. Es confirma, doncs, que la proximitat genera confiança i es converteix en un factor prioritari alhora d’escollir la destinació de les nostres vacances. Però de tots és sabut que la confiança no es ven ni es compra, es guanya, per tant ens toca com a destinació turística no adormir-nos en la complaença pensant que tot va bé. La nostra dependència com a país del sector turístic no ha de ser pa per avui i fam per demà, la inversió tan pública com privada ha de ser prioritària per continuar inspirant confiança als mercats emissors, siguin pròxims o no tan pròxims i convertir la marca Catalunya en un referent excel·lent en termes de seguretat, serveis, neteja i acolliment per tal de generar emocions positives a qui ens visita.