opinió
Democratització del medi
La proposta del ‘Repensem’ neix de l’Institut d’Estudis Empordanesos
D’aquí a un parell de dies, dissabte vinent, se celebra a Figueres el cinquè Repensem l’Empordà, enguany dedicat a avaluar com fer compatibles el lleure de les persones i la preservació del medi natural. Des que la covid ens ha impedit fer les activitats a les quals estàvem acostumats, ens hem abocat a la natura per distreure’ns, fer salut i millorar el nostre benestar. Lamentablement, això s’ha fet d’una manera indiscriminada, sense discernir la repercussió d’aquest sobtat accés al medi. Malgrat que s’han portat a terme algunes iniciatives per gestionar adequadament l’impacte d’aquest excés de freqüentació, encara queda molt per fer.
La proposta del Repensem neix de l’Institut d’Estudis Empordanesos. Al llarg d’aquests cinc anys, l’entitat ha procurat posar sobre la taula temes que són d’interès general i que concerneixen el patrimoni cultural, natural i humà, en especial de la comarca. Per a una entitat de caire associatiu com aquesta, sense cap afany lucratiu, avaluar el present i buscar solucions per avançar positivament cap al futur és un repte, i, al mateix temps, una manera de fer i construir història. Fins al moment s’han abordat aspectes tan diversos com les desigualtats socials i les oportunitats en l’educació, la formació i el treball (2018), els models de gestió i conservació del patrimoni (2019), la problemàtica social i econòmica entorn de l’educació dels joves (2020), i les amenaces i les oportunitats de la implantació de les energies renovables (2021). Debatre aquests temes, amb la participació de tècnics i especialistes ben preparats, i obertament amb el públic, és una forma “democràtica” de mirar d’arribar entre tots al fons de les qüestions i d’entendre cap on hauríem d’anar.
Evidentment que l’Institut d’Estudis Empordanesos no té cap autoritat ni sobirania ni poder per prendre mesures, però sí la voluntat d’influir i participar en la formació, el coneixement i l’opinió de la gent. En un món amb tanta informació a l’abast, sovint poc contrastada o esbiaixada, cada vegada és més urgent oferir les bases per obtenir una bona capacitat crítica de pensament, que ens faci més capaços, més responsables i més compromesos amb nosaltres mateixos i amb el nostre entorn.