L'economia i la llengua, en campanya
A mesura que s’escalfen els motors de cara a les eleccions del 9 de març els partits aproven les llistes i comencen a desgranar l’estratègia de campanya. Els programes i les promeses electorals cada cop tenen menys pes en el debat polític, i en canvi poden ser decisius els anomenats “temes de campanya”. Qüestions com la immigració o el paper social de l’Església catòlica ja han començat a acaparar titulars de premsa i han permès als partits posicionar-se i diferenciar-se els uns dels altres. Per als estrategs electorals és un triomf que una polèmica que beneficia el partit propi i posa en evidència el rival esdevingui el “tema de campanya”.
El vídeo del PP sobre el català a les escoles és un exemple de com es pot aconseguir que tothom parli d’una qüestió que no té res a veure amb les eleccions en joc. No és al Congrés de Diputats ni al Senat on es decideix la política d’immersió lingüística de les escoles catalanes. Però com que és un filó que des del PP intueixen que pot mobilitzar els seus electors, ja tornem a tenir aquest estèril i trampós debat sobre la taula. I per reblar el clau, ahir José María Aznar va tornar-hi en una conferència a Barcelona. Amb aquesta insistència sembla clar que continuarem sentint-ne a parlar. En canvi, des del PSOE ahir es va insistir a centrar el debat al voltant de l’economia. Segons Zapatero, no és cert que estiguem en crisi i parlar de frenada en el creixement és fer-li el joc a la dreta. Pels socialistes, parlar d’atur o inflació pot servir per justificar una retallada en despeses socials.
Zapatero mira enrere per recordar que, durant la presidència de José María Aznar, el Partit Popular va congelar els sous dels funcionaris, el salari mínim interprofessional i les pensions. En aquest sentit, va pronosticar una altra reducció d’habitatge protegit i de beques si el PP guanya les eleccions. L’argument del “que ve la dreta!” ha donat bons fruits als socialistes, mentre que el debat identitari al voltant de la suposada persecució de la llengua castellana a Catalunya li ha donat rèdits electorals al PP en més d’una ocasió. Preparem-nos, doncs, per a una campanya previsible quant als arguments, però igualment contundent pel que fa a la nostra llengua i a la nostra butxaca.