El fòrum del bon menjar
Al’antiga Roma, la plaça on es rebia informació sobre temes d’interès públic, on s’escoltaven discursos polítics i que era punt de trobada per a gent de negocis, en deien fòrum. Exactament això, salvant les distàncies, és el que vaig percebre dilluns passat a l’Auditori i al Palau de Fires de Girona. Allà els professionals del sector de la gastronomia intercanviaven idees, formaven grups de discussió o simplement la feien petar, en el marc del Fòrum Gastronòmic de Girona. Una trobada del món de la gastronomia, que en la seva novena edició ha aconseguit aplegar centenars de participants, que es mostren satisfets amb el nou format que han dissenyat els organitzadors. Tampoc hi van faltar les ponències amb tast, els monogràfics, demostracions, concursos i diàlegs entre professionals dels fogons, amb participants destacats, com ara els germans Roca, Mateu Casañas, Martina Puigvert, Paco Pérez, Antonio Muiños, Rodrigo de la Calle, Annette Abstoss, Xavier Pellicer i Jaume Torres, entre d’altres. En aquesta edició, a banda de la internacionalització, s’ha volgut insistir en el menjar vegetal, més saludable, més proper, i el seu aprofitament, contribuint a la idea que no s’han de malbaratar els aliments, i que menjar bé no ha de ser necessàriament car. Tot i que el punt central del debat eren els aliments vegetals, el peix i la carn no han deixat de ser protagonistes d’aquest certamen, com es va demostrar amb l’èxit i el nivell altíssim de la segona edició del concurs de steak tartare. Però la gran novetat del Fòrum de Girona ha estat sortir al carrer, portant la seva proposta fora de l’espai firal i traslladant-la, en part, al centre de la ciutat. S’han dedicat dos dies, dissabte i diumenge, al públic en general, però sense perdre el nivell ni la qualitat del certamen. El diàleg directe entre els restauradors i diferents actors del sector gastronòmic amb els ciutadans era un buit que els organitzadors del Fòrum han volgut omplir amb una sèrie d’actes que han estat a l’abats de tothom, sense deixar de banda les referències de professionalitat i rigor. No s’ha de perdre de vista que aquest sector tan potent de la gastronomia té com a principal client el consumidor, que en acceptar o rebutjar les seves propostes gastronòmiques és qui avala o rebutja la seva feina, decideix quin producte consumeix i en quins restaurants es vol gastar els seus diners.