De reüll
Objectiu: lectura
Una professora universitària ha alertat, a través d’un article d’opinió, de l’aversió dels seus propis alumnes a la lectura. Alumnes de pedagogia que un dia seran mestres i hauran d’educar infants capaços en comprensió lectora, competència indispensable per entendre el món que els envolta, per copsar els ensenyaments que els transmetem i promoure el pensament crític, entre altres finalitats. Perquè no només s’educa en la lectura amb un caràcter utilitari: també els llibres de tota mena s’han de poder veure com a font de gaudi i evasió.
En una recent excursió a la Universitat Autònoma de Barcelona amb alumnes de batxillerat, en la jornada Tocats de Literatura, l’escriptora Sílvia Soler els demanava pel seu hàbit lector. I crec que no erro gaire la xifra si dic que el 85% per cent dels alumnes que jo acompanyava van aixecar la mà quan Soler va preguntar: “I quants de vosaltres no llegiu mai cap llibre a l’any?”
Ho veiem dia sí dia també, des del primer curs de secundària al darrer de batxillerat. Els alumnes no en tenen costum i reben, com a càstig, la lectura autònoma. Allunyant-los de la lectura els empobrim, els fem més dòcils, i alhora s’entenen menys. Cal creure’s i treballar els plans de lectura i obrir més biblioteques escolars.