Opinió

Tal dia com avui...

Josep Maria Espinàs

Rics al volant

Si les coses continuen d’aquesta manera, tinc la impressió que els qui ja tenim carnet de conducció d’automòbils ens convertirem en una “élite”, en una raça privilegiada, i probablement en una raça a extingir.

Cada vegada ho fan més difícil. Que els exàmens per a atorgar el carnet siguin rigorosos és un criteri que ningú no pot discutir. Han de ser raonables i rigorosos, és a dir: no basar-se en proves arbitràries, purament memorístiques o insuficients, sinó en un plantejament objectiu d’allò que cal saber per a obtenir el carnet. I un cop establert el nivell raonable de coneixements i d’experiència, exigir que es posseeixi.

La reforma que s’anuncia, però, és preocupant. La teoria és bona: es donarà molta més importància a les proves de circulació, i cada aspirant serà examinat en aquest sentit durant vint minuts. Perquè els aspirants puguin resoldre satisfactòriament aquesta prova caldrà, és clar, augmentar el nombre de pràctiques prèvies, o sigui el nombre de classes a les acadèmies. No cal dir que les acadèmies estan satisfetes.

I aquí es presenta la bomba econòmica: obtenir el carnet de conduir costarà a la ratlla de les cinquanta mil pessetes.

Seguint amb la teoria, caldrà disposar d’un nom que actualment no es dóna l’abast, tot i que els exàmens són molt més ràpids. Per dir-ho així, els nous exàmens seran d’artesania, i, per tant, es pot produir un col·lapse immens. Hi ha el risc de no poder-se examinar fins al cap de dos anys; per a evitar-ho serà obligat de contractar –qui?, com?– centenars d’examinadors.

Però la barrera econòmica no hi ha qui la resolgui. Obtenir el carnet ja era molt car, i ara serà escandalosament car. I dic escandalosament car, perquè avui dia tenir carnet de conduir no ha de ser cap raresa, sinó un fet natural. No pot ser un luxe d’un senyor que ja es guanya la vida, sinó una possibilitat oferta a tothom, i especialment als joves; convé, precisament, d’aprendre a conduir de jove –que és l’edat adient per a aprendre a dominar qualsevol instrument. Per fer-ho encara més dur i més car, el pagament només donarà dret a dues convocatòries, en comptes de les tres actuals. Aquí hi ha gent que s’ha fet metge o advocat per menys diners.

No s’hi val a emmascarar els inconvenients del nou projecte amb afirmacions generals sobre la seguretat de la circulació. Vint minuts tampoc no són res al costat de les hores que calen per a convertir-se en un conductor expert, i a més hi ha uns factors personals que no depenen del nombre de classes.

Voldria saber quant val obtenir el carnet de conduir a França, Bèlgica, Holanda, Itàlia, Portugal...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.