A favor dels patinets
S’ha de resoldre d’alguna manera com combinar el patinet amb l’ús del transport públic
Diria que molts gironins s’han alegrat que l’Ajuntament comenci a fer pressió punitiva envers els conductors de patinets que no compleixen les normes. És comprensible tenint en compte que els patinets elèctrics van estar involucrats en 27 accidents l’any 2020; en 33 el 2021; i ens 77 l’any passat, inclosos cinc atropellaments. La progressió és evident, com també ho és que va lligada a l’augment de la presència dels aparells a les vies urbanes (i sovint també interurbanes, encara que estigui prohibit). Crec que molts veïns se n’hauran alegrat perquè l’esclat d’aquest sistema de mobilitat personal, sobretot arran de la pandèmia, es va produir primer sense una normativa clara, i després sense prou campanyes de sensibilització. Per això, i perquè sempre hi ha bojos sobre rodes, hem pogut veure patinets a tota velocitat per les voreres, amb conductors sense casc o ocupats per més d’una persona. Després d’un parell d’anys de tasca informativa, ara per fi sembla que hi ha una mica més de seny. Mentrestant, però, el patinet elèctric com a eina s’ha anat guanyant una mala fama que no es mereix. Bàsicament perquè es poden convertir en una bona alternativa de mobilitat als cotxes, en el cas de persones que tenen prou capacitat i traça per fer-los servir. Però haver de circular per la calçada, a la vista de les imprudències que també cometen molts conductor de cotxes, no és gaire encoratjador. I si el patinet s’ha de limitar als carrils bici també ens podem calçar: caldria accelerar molt el ritme en què es van introduint i sobretot la sensatesa, vist el nyap del carrer de la Creu. Però el més trist és que encara no s’hagi resolt d’alguna manera la possibilitat de combinar l’ús del patinet amb el transport públic. La mesura dràstica de prohibir pujar-los als autobusos i trens es va prendre a principis d’any justificada per motius de seguretat, després que esclatessin algunes bateries a Barcelona. Però si realment es vol promocionar una mobilitat sostenible s’haurien de buscar alternatives perquè fos fàcil combinar els dos sistemes i que el patinet no quedi relegat només a les rendes baixes que el necessiten perquè no poden arribar a la feina o als estudis ni en cotxe ni en transport públic.