A la tres
Fer volar coloms
“Hi ha dos aeroports a Catalunya infrautilitzats, a Girona i a Reus, que es connectaran amb el Prat a través de l’alta velocitat. I si se’n treu profit?
Hi ha debats que periòdicament reapareixen per interès d’algú. Això és el que ha passat fa uns dies amb l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Foment del Treball, molt lícitament, ha presentat fins a onze propostes del que considera que es podria fer per augmentar la capacitat de la infraestructura amb l’arribada de vols transoceànics. Potser l’ampliació seria beneficiosa des del punt de vista econòmic. I justament per això és lícit que l’empresariat pressioni perquè es tiri endavant. Però quin cost tindria ambientalment per al país? Els interessos econòmics ja han destrossat el litoral català carregant-se totalment la costa i substituint-la per ciment. I no és imputable a temps passats. Avui en dia molts ajuntaments continuen donant llum verd a destrosses del paisatge per fer apartaments i xalets que s’utilitzen com a molt dos mesos l’any. I l’ampliació de l’aeroport es carregarà la zona de la Ricarda, un dels pocs espais naturals que queden al Baix Llobregat. Possiblement un país ja destrossat a cop de talonari no es pot permetre perdre més espais naturals. I ha estat justament la presència de l’aeroport la que ha garantit que zones com la platja de les Filipines continuïn verges.
Es parla de compensacions mediambientals per refer el mal que es farà a la Ricarda. No fa gaire temps, Europa va tocar el crostó a l’Estat perquè les compensacions que s’haurien d’haver produït amb la construcció de la T-1 encara estan pendents.
El que sorprèn és que es plantegi una ampliació quan hi ha altres possibilitats. Una és canviar el sistema de pistes per als aterratges i els enlairaments. Però els veïns suportaran més fressa. L’alternativa és, almenys per a alguns, molt clara: hi ha dos aeroports a Catalunya infrautilitzats, a Girona i a Reus, que es connectaran amb el Prat a través de l’alta velocitat. No seria millor aprofitar el que tenim i no fem servir? No és millor que gastar milions i milions en esquinçar encara més el territori per a un benefici econòmic que no sortirà del mateix aeroport? Perquè, desenganyem-nos, la majoria dels turistes que vindran amb vols transoceànics faran servir Barcelona només per canviar d’avió. Com ara fan a Frankfurt.