El voraviu
Les xarxes són la selva
La comunicació i la publicitat han convertit en tòxica la seva relació
La direcció general de Consum ha detectat en un estudi que més del 70% dels influencers espanyols incompleixen la normativa europea sobre pràctiques comercials deslleials. És a dir, que fan publicitat enganyosa o que difonen informació no veraç. El 97% dels influencers publiquen continguts comercials, però només en marquen com a tal un 20%, tirant llarg. I els marquen que no s’acabi d’entendre ben bé si és informació o publicitat pagada. És a dir, que les xarxes són una selva. No queda ni el consol de mirar nord enllà, perquè la situació a Europa és més bàrbara. L’estudi s’ha replicat pràcticament a tots els països de la UE, i resulta que ens avantatgen de deu punts. La mitjana europea no és del 80%. Diuen que en molts casos és per pur desconeixement de la norma, però no s’ho creuen ni els autors de l’estudi, ni les administracions que haurien de prendre mesures, ni els influencers que miren de fer passar figa per raïm, ni els clients que pressionen perquè els vesteixin la mona de seda. La comunicació i la publicitat (tant comercial com institucional) han convertit en tòxica la seva relació. Durant un segle s’havien autoregulat, marcat l’una a l’altra i establert línies raonables que no s’havien de travessar. Ara està tot petat i cada cop es fa més difícil distingir què és carn i què és peix. En el món dels influencers potser és més descarat, però a veure qui s’atreveix a llançar la primera pedra. Que ens coneixem tots!