Lletra petita
Més fe que missa
Som a les portes de Setmana Santa i toca, per tradició, parlar de religió. O, per ser més precisos, de l’absència de religió. O, per ser-ho encara més, de la mancança creixent de practicar aquesta religió. El catolicisme, es miri com es miri, va de caiguda i, malgrat que en dates com aquesta en els mitjans oficials estatals no ens estalvien els films clàssics de romans amb un Jesús amb perruca i amb veu de traducció antiga, la cosa no pinta bé. Tant és així que, per corroborar aquesta deficiència de compromís amb les creences “majoritàries” del país, arriben les dades de l’últim baròmetre de la religiositat que ha fet la direcció general d’Afers Religiosos, publicades fa pocs dies i recollides ahir en aquest mateix diari. Sorprenen, cal remarcar-ho, perquè demostren una tendència que s’ha anat escampant com una taca d’oli. Les mostres públiques de fe s’han anat reduint en els últims anys i s’ha passat de no menjar carn el Divendres Sant i passejar el ciri per la processó de rigor a vincular aquestes dates només amb l’oportunitat de gaudir d’unes minivacances, sense cap mena de remordiment per no complir amb la litúrgia de rigor. L’informe d’Afers Religiosos és demolidor perquè constata que hi ha un 20% d’enquestats, la majoria de tradició catòlica, que no saben què se celebra durant el Nadal. El Nadal! Que no tenen ni idea de la història –o de la ficció, que en dirien alguns– que s’amaga darrere de les figures del pessebre i sobre la qual se sustenta tota una Església catòlica romana amb més de mil milions de fidels arreu del món. Ara bé, no tot està perdut, perquè el document també recull un fil d’esperança. Davant un 57% de catòlics que es declaren no practicants i que només han trepitjat una església quan toca casament, bateig o enterrament, l’enquesta revela que en el darrer any un 47,2% de la població ha pregat i un 39,1% ha anat a un centre de culte a “parlar amb els éssers estimats difunts”. Potser sí que no som gaire de missa, però quan es tracta de creure o de tenir fe encara hi ha clientela.