Lectures i aventures
Soc d’aquella generació que anava sempre amb els genolls nafrats, plens de mercromina i amb capes de crostes gruixudes com si fossin estrats geològics. Però tal com diuen: “Ase nafrat, tot són mosques” i d’un ensurt en venia un altre. Corríem i saltàvem pels teulats de les naus de fàbriques tèxtils per anar a caçar capgrossos i sargantanes. Ens enfilàvem per parets de pedra tosca, encimbellades amb petits vidrets punxeguts, i fent esqueneta acabàvem a l’altre costat. Soc d’aquella generació que vam aprendre a nedar als gorgs i al riu, a acabar-nos el pa fent xuca-muia (pa amb vi i sucre) i a curar tots els mals amb l’aigua del Carme. Soc d’aquella generació que ens delíem amb la revista Patufet, arreplegant-lo a la voleia abans que l’atrapessin els germans, subscrits al Cavall Fort amb l’esforç econòmic dels pares. Més endavant, les novel·les de l’escriptora anglesa Enid Blyton, llegint les peripècies a l’internat Torres de Malory d’amagatotis i amb un lot, per poder llegir a les enfosques i devorar el llibre. Els còmics, les aventures d’en Tintín, ens descobririen molts dels problemes de la societat mundial: tràfic de drogues, conflictes al voltant del petroli, el tràfic il·legal d’esclaus... I l’Astèrix i Obèlix van acabar de forjar la passió per la lectura en la nostra etapa infantil. Ara, la majoria de mainada no llegeix prou, no escriuen amb riquesa de vocabulari i, el més greu, no comprenen i no són crítics amb el contingut. Vaig assistir a Olot a la presentació del pamflet Un país lector?, d’en Sebastià Benassar, que com a escriptor, editor, professor, articulista... té una àmplia visió del problema de la lectura. Vaig corroborar moltes de les millores que proposa a l’assaig. L’escola s’ha convertit en un calaix de sastre de tots els valors universals (el dia de l’aigua, el dia de la ciència, el dia de la inclusió...) i es creen un munt d’activitats per assolir aquesta sensibilització. Un dels canvis proposats: substituir el “dies de” per llibres encertats on aquests valors ja hi són implícits. Llegim en veu alta, llegim per educar en valors, llegim per escriure millor... Som d’aquella generació que havíem de llegir d’amagat i no dormíem absorts per la novel·la. Els llibres ens ensenyen a pensar, i el pensament ens fa lliures. I tu, quin llegiràs aquest estiu?