El curs escolar s’ha acabat
S’ha acabat un curs escolar que ha estat una autèntica muntanya russa, de malestar i queixes pels resultats de les proves PISA, la insuficiència de les plantilles, els debats sobre els dispositius mòbils, les lectures en el batxillerat i la permanent atenció a la diversitat. També ha acabat per als mestres l’horari escolar i s’obre el període de preparació del proper curs escolar. Ens falta saber les valoracions que n’han fet les famílies, de tot plegat i de les seves propostes de millora de la comunitat educativa. Un nou govern haurà d’entomar els canvis imprescindibles amb sentit de permanència i estabilitat que els docents reclamen. Algunes mesures proposades per la comissió d’experts neixen dels mateixos que han creat el problema. Altres debats, més interns, provoquen un cert desconcert entre les famílies, entre els quals destaquen les noves metodologies en l’ensenyament de les matemàtiques que prioritza excessivament la comprensió, i lentitud, al davant de l’automatització, eficiència, de processos operatius bàsics. També el llenguatge s’enfronta a una tendència general de bandejar la lletra lligada en benefici de la lletra script o d’impremta. El cervell necessita alliberar energia i també optimitzar procediments a través de la mecanització o memòria procedimental, bastant bandejada de les pràctiques actuals. Sobre l’escriptura, hi ha prou evidència científica sobre els beneficis de la lletra lligada respecte a altres formes d’escriptura, pels moviments de la mà, que millora la connexió entre diverses àrees cerebrals. Respecte als dispositius mòbils, el problema s’ha tancat en fals. Com tot plegat, genera desconfiança. Les solucions són senzilles i diàfanes: més recursos humans, menys ràtios, definició operativa d’objectius i currículum simplificat, formació, innovació, recuperació de la perseverança, la memòria, el pensament crític, l’oralitat i els deures. La diversificació i la personalització de l’educació segueixen essent quimeres en un sistema que no fomenta l’excel·lència. Tampoc es milloren resultats només abaixant el llistó. Alguns experts eminents, que tenen ben construïda la teoria, aconsellen des de la seva trona allò que ells no han viscut mai a l’aula. Baixar a l’arena és imprescindible. Esperem que el descans refresqui les idees i carregui d’energia la comunitat educativa de cares al proper curs escolar.