Marea alta
Felicitat o cautela
Més de la meitat dels consumidors europeus es mostren cautelosos a l’hora de preveure grans despeses davant la incertesa econòmica generada per la situació geopolítica o la recent estabilització de la inflació o una lleugera millora del mercat laboral. Aquestes són les conclusions d’un estudi fet a l’Estat espanyol, Alemanya, Itàlia, França i el Regne Unit per l’empres McKinsey & Company. Segons l’estudi, els més atrevits són els consumidors joves i espanyols, que gastaran en els pròxims mesos en viatges, hotels i entreteniment, quan la majoria d’europeus volen continuar amb les estratègies de contenció de la despesa: comprar menys i més barat, esperant ofertes, aprofitant descomptes i, fins i tot, canviant de marca per estalviar en la xifra final.
Aquesta manera de fer s’ha traduït en un increment de l’estalvi en l’últim any, segons el mateix estudi. I no pot ser d’una altra manera. Si compres menys i compres més barat, creix l’estalvi. I per a què és l’estalvi si no és per invertir-lo o gastar-lo? La clau és conèixer quins són els productes que els europeus valoren prou per destinar-hi aquests estalvis. I, de moment, sembla que els joves ja ho han dit: ells valoren les vacances, els viatges, l’oci i l’entreteniment. En definitiva, allò que identifiquen amb la felicitat.