Som 10 milions
L’aeroport d’Andorra-la Seu aixeca el vol
L’aeroport d’Andorra-la Seu, situat a Montferrer i Castellbò (Alt Urgell), està superant enguany les xifres d’arribada de passatgers. Així, en els nou primers mesos d’aquest any n’ha rebut un 74% més que en el mateix període del 2023. Després de moltes dificultats per tornar a entrar en servei, la instal·lació ha aixecat definitivament el vol.
Segons dades d’Aeroports de Catalunya, entre gener i setembre hi han passat 12.172 persones, mentre que en els nou primers mesos de l’any passat n’hi va haver 7.006. La companyia Air Nostrum gestiona les línies regulars amb Madrid i Mallorca. La propera destinació podria ser Màlaga, tot i que el secretari d’estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat del govern andorrà, David Forné, l’ha descartat, malgrat haver manifestat que s’estan estudiant les possibles destinacions per obrir en un futur.
Pel que fa a les operacions executades, l’aeroport n’ha registrat 4.241, de les quals 1.305 en el tercer trimestre. Això suposa un creixement del 20% si ho comparem amb l’any passat. L’aterratge o l’enlairament d’algunes d’elles, però, s’ha produït en els aeroports d’Alguaire o Barcelona a causa de les males condicions meteorològiques. Així mateix i durant el darrer trimestre hi ha hagut 18 actuacions medicalitzades i 445 de treballs aeris. El Grup d’Actuacions Especials dels Bombers de la Generalitat (Grae) instal·lat a l’aeròdrom ha registrat 180 operacions. El nombre de companyies aèries el tercer trimestre era de 13, segons les dades que ha facilitat Aeroports de Catalunya.
D’altra banda, un altre aspecte a destacar d’aquest any és l’obertura de la instal·lació per a l’arribada de vols nocturns. El dispositiu es va posar en marxa el mes d’octubre del 2023, però ha trigat a consolidar-se. D’aquesta manera, en els primers mesos de funcionament hi han aterrat 26 avions, 24 dels quals en els nou mesos d’aquest any, entre gener i octubre. Finalment, i de cara al futur, l’objectiu és poder rebre vols procedents de països que no formen part de l’espai Schengen, com poden ser el Regne Unit, Irlanda o Rússia. Són tres mercats que en altres moments havien estat molt interessants per a la temporada d’esquí. Tot depèn que s’hi posi un punt de control de policia.
A més a més, la Generalitat té previst licitar abans que acabi aquest 2024 el servei de combustible de pressió, per proveir vols de llarga distància des de l’aeroport. Això permetria posar en marxa la prova pilot del vol a París, tot i que la Secretaria d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat de moment no s’ha fixat cap termini i està centrada en les rutes que ja operen, com són la de Madrid i la de Palma de Mallorca, que tornarà a la tardor. En ser distàncies curtes, aquestes línies no necessiten aquest sistema de servei de combustible. També a curt termini es disposarà de dos edificis nous i fins a nou hangars. Es preveu engrandir la zona d’aparcament, vist l’augment del nombre de passatgers.