Articles

Els reptes de l’educació a Catalunya

Amb un article del president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Ricard Aymerich, encetem avui un debat sobre educació amb opinions d’experts, docents, membres d’associacions pedagògiques, gestors i representants d’associacions de pares i mares. Com ja vam fer en el seu moment amb la sèrie d’articles Cap on va Catalunya? i, després, amb la sèrie de reportatges de Francesc Puigpelat L’ús social de la llengua catalana, volem ara endinsar-nos en el que és possiblement el principal repte que hem d’afrontar com a país. Amb l’educació no ens hi juguem només el futur de cadascun dels nostres fills.

A través de les escoles i del programa educatiu estem, ara ja, dibuixant el croquis de la societat que tindrem demà. Decidim si volem apostar per l’economia del coneixement o ens conformem a quedar arraconats en un món cada cop més desafiant tecnològicament. Decidim els valors que volem que regeixin la vida de la nostra comunitat: si anem cap a una societat de guetos o d’integració dels diferents col·lectius. La disciplina, l’esforç, la solidaritat, el respecte per l’estudi i el valor del mèrit, ¿aquests conceptes formen part del nostre full de ruta educatiu? Les preguntes ja les coneixem, però les respostes són més difícils d’articular. Només hi ha unanimitat en la diagnosi: tenim un problema, i no està clara la manera de sortir-ne.

Totes les alarmes han saltat amb les qualificacions de l’informe PISA, les valoracions de la Fundació Jaume Bofill i, ara també, amb la vaga convocada pels sindicats per al proper 13 de novembre. Al debat sobre el model educatiu i la qualitat s’hi afegeix ara la demanda de millores en el terreny laboral i de més recursos. Les notícies que contínuament ens arriben de saturació en algunes aules i de les dificultats dels mestres per gestionar l’allau d’alumnes nouvinguts, no són gens encoratjadores. En qualsevol cas, en les properes setmanes, a les pàgines de l’AVUI, podrem analitzar a fons, sense presses i des de punts de vista molt diferents, quins són realment els principals reptes de l’educació a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.