Articles

són faves comptades

El factor humà

Si humanitzem el trànsit des de tots els punts de vista, tots hi guanyarem

Diuen que ha baixat el nombre de persones que moren en accidents de trànsit. És una bona notícia, sens dubte. Ho constaten les dades que es van presentar dilluns. Les xifres reflecteixen que durant l'any passat menys persones van perdre la vida. És més, la tendència a la baixa s'ha imposat al llarg dels últims deu anys. Tot i això la constant, el que no canvia, i és el més preocupant, de fet, és que el factor humà és determinant en les morts a la carretera. Conduir sense cinturó, sense casc, beguts, distraccions, velocitat inadequada, etc. En tota activitat en què hi hagi l'home involucrat hi haurà la incidència per bé o per mal del factor humà, no és cap descoberta. Sí que també hi ha els factors ambientals –que si plou, que si glaça, que si neva o hi ha boira–, els del vehicle –frens o rodes en mal estat– o estructurals –carreteres mal peraltades, mal fetes o mal senyalitzades–. Però en totes gairebé sempre al darrere hi ha el factor humà. John Carlin ens va ensenyar que la persuasió d'un home, Nelson Mandela, amb uns sentiments i unes conviccions molt poderosos, era capaç de capgirar una situació insostenible en un país. Jo també vull confiar que el factor humà serà determinant en el nostre país per poder redreçar el rumb d'una de les grans preocupacions: les morts a la carretera. Relaxar-se, baixar la guàrdia, davant els bons resultats podria ser un comportament molt humà. Aquest factor, però, no ens el podem permetre. Per tant, no cantem victòria. Ara sabem quantes persones han perdut la vida a les carreteres i autopistes, segons l'argot vies interurbanes, és dir, les que controlen els Mossos d'Esquadra. El nombre de persones que han mort a les ciutats i als pobles del país, les vies urbanes, no les sabrem fins al mes de març perquè resulta que no és fins llavors que les policies locals no les hauran comptabilitzat i notificat al Servei Català de Trànsit. Deixant de banda el procés, que és humanament incomprensible a aquestes alçades, és molt probable que les dades ens esgarrifin, però tenint-ho ja en compte mirem de treballar tots plegats per assolir dos objectius: humanitzar els comportaments al volant i que les polítiques de seguretat viària i d'obres públiques siguin raonades. Estic segur que si humanitzem el trànsit des de tots els punts de vista, tothom hi sortirà guanyant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.