La contraportada
El paper de Sant Jordi
Es vaticinava la diada passada, però no ha estat així. Aquest any no serà el del llibre digital. La flaire de les roses encara es barrejarà amb la de la tinta
La premsa vaticinava que el Sant Jordi passat seria el que obriria la porta al llibre digital. Doncs no ha estat així. Encara no hem trobat les claus.
Mentre als Estats Units o al Japó cada cop es normalitza el seu ús, a Europa el tema es mou al ralentí. El llibre digital està considerat un servei electrònic i està gravat amb un 18% d'IVA. El catàleg encara és reduït i els aparells de lectura no tenen un estàndard definit. Els clàssics e-readers sembla que perden força davant les tablets, especialment amb l'aparició de la nova versió de l'Ipad. No obstant això la tecnologia avança. I la societat també. Les noves aplicacions per a les tablets permeten relacionar la lectura, l'escriptura i les xarxes socials, cosa que de ben segur provocarà no només una nova manera de llegir els llibres, sinó també una manera diferent d'escriure. També permeten emmagatzemar 32.000 llibres, un fons de lectura que ja hagués desitjat la biblioteca d'Alexandria. Arriben molts avantatges amb els nous dispositius, el problema serà com gestionar-los.
Les noves tecnologies més que desplaçar el paper, que de ben segur seguirà existint en forma de llibre com a objecte de fascinació personal, cosa que faran és revolucionar la manera d'entendre l'escriptura i la manera de relacionar-se l'escriptor amb el públic i amb l'entorn comercial. A la xarxa ja es poden trobar molts autors que pengen els seus relats per poder-los descarregar lliurement. Però fins ara es tracta més d'una plataforma per fer el salt al món del llibre convencional, que un univers singular. Però temps al temps. Perquè cal dir que són les editorials tradicionals les que endarrereixen la transició digital. Entre altres motius perquè no tenen clar qui és el seu competidor. Tenen por de fer-se la competència a elles mateixes. I no saben quina serà la seva relació amb el seu tradicional punt de venda: el llibreter. La por al pirateig també ha bloquejat que les editorials de sempre no fossin el motor de desenvolupament digital.
La celeritat d'implantació del llibre digital també està relacionada amb el món de la docència. Quan a les aules es consolidi el llibre digital, tot haurà canviat. Mentre, vagin avui a ensumar roses, però també llibres. Fan olor a tinta.