Carpe diem
McQueen al Met
Sex & Scotland. Va ser el 2006 quan Sarah Jessica Parker, de bracet amb Alexander McQueen, va aconseguir ser el centre d'atenció de la gala amb què el museu metropolità de Nova York inaugura la seva flamant exposició anual dedicada al vestit. La imatge s'ho valia perquè tots dos van aparèixer lluint el kilt escocès de la terra del dissenyador. Qui havia de dir a la protagonista de Sex & the city que cinc anys després trepitjaria la mateixa catifa vermella vestida de McQueen perquè el que es presentava a dins era una mostra homenatge al geni del creador, que va morir de manera inesperada l'any passat. “Aquella va ser una nit magnífica, jo l'adorava, tenia una imaginació poderosa i era un gran tímid”, recordava l'actriu.
McCartney guanya la partida. Segurament s'hauria sentit intimidat en veure el gran nombre d'estrelles que es van reunir per donar el tret de sortida a Savage beauty. Totes anaven de gala però curiosament molt poques (les fotos que hem triat) van arriscar-se amb la gosadia de McQueen. Penélope Cruz va optar per un negre Oscar de la Renta (que marcava les seves corbes sense l'estridència del que duia als Oscar) i moltes, com Renée Zellweger (Carolina Herrera), Diane Kruger (Jason Wu) o Gwyneth Paltrow van deixar clar que es porten els dissenys elegants amb gran tall per lluir a gust una cama. Aquesta última vestia un model de la creadora més triada de la nit, Stella McCartney. Va confiar en ella fins i tot l'embarassada Kate Hudson i una Rihanna de puntes negres mig despullada amb ganes de destacar. Espectacular la granota daurada que va col·locar a Iman, el vestit grec en blau intens d'Eva Mendes i el refinat disseny oriental que va idear per a Madonna. Beyoncé va tornar a disfressar-se de gerro xinès (no podia ni caminar) i Demi Moore es va col·locar el barret Philip Treacy que li hauria agradat dur si hagués anat a la boda principesca de Guillem i Caterina, que recordem que va ser vestida per la successora de McQueen, Sarah Burton.
100 peces i 70 accessoris. La mostra permet viatjar pels 19 anys de carrera d'un creador hipnòtic, original i exuberant. Fascinat pel costat fosc de l'estètica romàntica, McQueen ideava vestits fantasmagòrics, amb formes orgàniques i aires victorians. Barrejava amor i horror, deliris i atavisme i el resultat era pura avantguarda. En una declaració de principis molt british, aquest antimonàrquic deia que s'havien de trencar les regles per mantenir la tradició. Haurà somrigut allà on sigui en veure la futura successora d'Elisabet II dur la seva etiqueta a l'altar.