Articles

La contraportada

El mòbil com a pinzell

La Fundació Gòdia presenta una exposició amb instal·lacions, vídeos i fotografies en què l'eina utilitzada per l'artista ha estat el telèfon

És tan fàcil... Anem pel carrer, veiem una escena divertida i amb un parell de clics podem enviar la fotografia a tots els amics del Facebook. El vídeo dels primers passos dels nostres fills viatja a velocitat estratosfèrica per la xarxa telefònica. El mòbil és una eina que tant serveix a parts iguals a la democratització com a l'esclavisme, però ens permet enregistrar en vídeo d'alta definició i fotografiar amb una qualitat altíssima.

I com sempre l'art, amatent des dels principis dels temps a totes les novetats tecnològiques, s'ha apropiat el mòbil com a eina, com ja ho va fer amb la càmera obscura, la càmera fotogràfica, la televisió i el vídeo. Recordeu la invasió, els anys setanta i vuitanta, d'exposicions amb fotos Polaroid? O la que fa pocs anys semblava que havia de ser la gran panacea de l'art contemporani, el netart?

Ara és el mòbil, sobretot des que el senyor Steve Jobs va treure al mercat el bonic i gairebé miraculós Iphone, el nou pinzell de l'art contemporani, i el mobile art, la disciplina artística més nova. Comproveu-ho a l'exposició que es pot veure fins al 21 de juny a la Fundació Gòdia de Barcelona, inclosa en el festival Screen (abans Loop). Instal·lacions, vídeos i fotografies tenen en comú que en la seva concepció hi ha participat un telèfon mòbil en major o menor grau.

A Catalunya un dels projectes d'art social pioners amb mòbil pel mig és el Megaphone.net, d'Antoni Abad. L'artista lleidatà ha convidat col·lectius socials diversos (entre els quals cecs) a fer fotografies amb mòbil. En la instal·lació Connected Memories, la jove artista brasilera Anaisa Franco (guanyadora del premi d'art electrònic de l'última edició d'Arco) exposa dos caps amb pantalles en lloc de cervells on es projecten imatges que els primers espectadors de l'obra van enviar via Bluetooth. Álvaro Collar, en canvi, presenta tres vídeos enregistrats amb mòbil.

La comissària de la mostra, Lorea Iglesias, convida l'espectador a la participació activa durant el recorregut de l'exposició (es pot accedir a més informació a través del mòbil amb codis QR), però sobretot a la reflexió responsable sobre els bons i mals usos del mòbil en les nostres vides quotidianes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.