De set en set
Màrqueting invers?
Un poeta amic m'envia una entrada del Youtube (15-M lluita contra brutal desnonament al Clot 25/7/2011) i en el lateral de la pantalla hi ha l'anunci “Vols treballar de Mosso d'Esquadra?”. En la propaganda apareix un policia somrient, en una fotografia retocada o un dibuix no precisament inspirat. Són les contradiccions del sistema: mentre es veu com els Mossos treuen del seu pis una família de negres que no poden pagar el lloguer, al costat s'ofereixen les oposicions a la policia autonòmica amb un singular: “Una plaça de Mosso d'Esquadra t'espera”. No reproduiré els insults que reben els agents que intervenen en el desnonament ni tampoc la seva feina empaitant, detenint i abordant pel balcó la casa dels morosos, però tot plegat produeix una sensació de tristesa, una prova fefaent de l'estat del país. No sé com es podria denominar en l'argot econòmic les imatges paral·leles de la pantalla. Potser màrqueting invers?
Aquest tipus de màrqueting és el que brinda als consumidors productes que l'interessen expressament. Segons el guru del màrqueting Philip Kotler, aquesta varietat permet als clients decidir quines funcions volen d'un producte, amb quins proveïdors treballaran, amb quins canals col·locaran les comandes i quina mena de comunicació en volen rebre. La tasca de l'empresa promocional és dissenyar un entorn en què els clients puguin customitzar (fer a mida) el producte, serveis, programes i sistemes que prefereixin per poder maniobrar comercialment. De ben segur, el desnonament i la publicitat policial ha estat una casualitat o una broma de la sincronia d'aquests temps perduts, però revela el que ens podem trobar a cada cantonada.