Opinió

barcelonès

Barcelona vol un pla Renove abans de restringir el trànsit

El consistori no crearà zones urbanes d'atmosfera protegida fins que l'Estat no prengui mesures per aconseguir un parc de vehicles menys contaminants

Descarta un peatge d'entrada a la ciutat

L'Ajuntament de Barcelona no té la intenció de crear les zones urbanes d'atmosfera protegida (ZUAP) –una mesura recollida en el Pla Nacional de Qualitat de l'Aire per impedir als vehicles més contaminants la circulació per determinades àrees– fins que l'Estat ofereixi un pla Renove que ajudi els ciutadans a canviar els cotxes per d'altres menys contaminants.

La decisió la va avançar ahir el regidor de Medi Ambient de Barcelona, Joan Puigdollers, en declaracions a l'agència Efe. El consistori entén que aconseguir un parc de vehicles més ecològics ha de ser el pas previ a la creació de les ZUAP, que han de ser delimitades pels municipis.

El Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l'Aire, aprovat el 4 novembre, incorpora aquests espais on els ajuntaments podran aplicar mesures de restricció de trànsit gràcies a un nou etiquetatge de vehicles en cinc categories –recognoscibles per adhesius de colors– segons les seves emissions contaminants, entre d'altres de NO2 i de les partícules en suspensió Pm10. Tots els cotxes anteriors a l'any 1992 i els dièsel més contaminants, que rebran l'adhesiu vermell de l'etiquetatge, podran veure prohibida la seva entrada a les ZUAP quan es produeixin situacions de contaminació. En canvi, els vehicles híbrids, híbrids endollables i elèctrics lluiran l'adhesiu verd amb el distintiu 4+, que els atorgarà avantatges fiscals i d'aparcament.

“El govern de l'Estat no pot prendre decisions que afecten els ajuntaments sense aportar partides econòmiques per donar resposta a les seves decisions, per la qual cosa no ho acceptarem fins que hi hagi uns recursos”, va dir el regidor de Medi Ambient. En qualsevol cas, Puigdollers ha assenyalat que caldrà esperar a veure si el nou govern del PP assumeix les mesures recollides en el pla aprovat per Zapatero.

Així, el pla de qualitat atmosfèrica de Barcelona mantindrà pendent d'aprovació l'apartat dedicat a les ZUAP, “perquè fins que l'Estat no faci els seus deures és precipitat plantejar-se aquest tema”. Aquest pla municipal inclou mesures que ja s'estan portant a terme, com l'increment del rec de carrers per reduir les partícules en suspensió, programes d'eficàcia energètica dels edificis o l'impuls del vehicle elèctric.

Puigdollers reclama rigor als científics a l'hora d'informar sobre els efectes de la contaminació atmosfèrica en la salut dels ciutadans i que es tingui en compte, per exemple, que l'esperança de vida dels barcelonins és de les més altes del planeta.

LA FRASE

Fins que l'Estat no faci els seus deures és precipitat plantejar les zones d'atmosfera protegida
Joan Puigdollers
Regidor de Medi ambient

El peatge és l'aparcament

L'actual equip municipal és contrari a crear un peatge per entrar a la capital catalana –semblant a la “congestion tax” de Londres– ja que segons el seu parer no resoldria el problema de contaminació provocat pel NO2, un gas irritant que a Barcelona, com a d'altres grans ciutats europees, supera els nivells d'emissió fixats per la UE. “La mesura que funciona és la innovació tecnològica dels vehicles, que és el que ha fet Berlín. Hem d'anar cap aquí, disposar d'un pla Renove”, subratlla Puigdollers.

A més, el regidor de Medi Ambient recorda que les zones verda i blava ja funcionen com elements dissuasius per entrar a Barcelona. “Si no ets resident i véns amb el cotxe tens un 99,9% de probabilitats d'haver de pagar; el peatge és l'aparcament”, argumenta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.