LA CRÒNICA
DE tarragona
Mals averanys
De quants anys es pot dir que sabem amb seguretat, abans que acabin, que han estat millors que el que vindrà? De ben pocs, perquè fins i tot en temps difícils preval una mena d'optimisme oficial que no estalvia figures retòriques d'aquelles que inciten a l'esperança. Sempre n'hi ha hagut, d'anys dolents, i paral·lelament figures públiques que han anunciat, a crits si calia, la curta durada de la desgràcia i l'arribada dels bons temps. Això, si més no, fins ara. I és que la moda de l'administració, després de quatre anys d'una crisi que no té aturador, comença a consistir en tot el contrari. El dia 26, el ministre d'Economia anunciava, amb un aplom digne de millor causa, que el 2012 entraríem en recessió. Es veu que aquest bon home segueix l'exemple del que fa en Sarkozy a França, que ja fa dies que afirma que no descarta que les agències de ràting li rebaixin la qualificació. Així, quan es constati que Espanya està en recessió i s'anunciï que el deute francès s'encarirà encara més, l'únic que han de fer aquests senyors és dir que ja ho havien previst, que les coses es desenvolupen tal com s'esperava. Un cop esgotats els jocs de mans, el recurs que utilitzen perquè no els caigui la cara de vergonya no és altre que la banalització de l'apocalipsi.
Una campanya similar l'hem vist a Tarragona amb l'afer de l'Empresa Municipal de Transports, sobre la qual ha recaigut, durant dies i dies, el descrèdit públic de ser considerada una empresa que perdia diners, una mena de forat permanent al cor de les finances municipals. Si el dèficit d'un any no és prou gros, cap problema: hi afegim els d'anys anteriors fins que surti una xifra prou lletja com per justificar els escarafalls. Cal anar amb compte, però, i no remuntar-nos fins a l'època dels ajuntaments de dretes. Tampoc no cal que ens excedim! En qualsevol cas, un cop l'empresa ha estat prou estigmatitzada, s'han creat les condicions òptimes per aprovar un “pla de viabilitat” que durà l'acomiadament de part dels treballadors, una retallada en els serveis i l'augment de les tarifes. Autobusos més cars, amb menys línies, amb atur. Tal com s'havia previst. Tal com s'esperava. És amb aquest esperit que volen que comencem el 2012.