Imatge corporativa
Llegim a la pàgina web ‘esquerra.cat' el titular: “Esquerra obre un procés participatiu per renovar la seva imatge corporativa.” I no acabem d'entendre l'ús innecessari del possessiu la seva. S'entén que Esquerra vol renovar la imatge corporativa d'Esquerra mateixa, només faltaria que procedís a renovar la imatge corporativa d'altres formacions.
De la lectura de la notícia es desprèn que Esquerra busca un nou logotip que mantingui el triangle històric, els colors actuals (groc, negre i vermell) i, bàsicament, que recuperi les lletres E (Esquerra), R (Republicana) i C (Catalunya). I amb la nova imatge corporativa, Esquerra vol fer visible que és una “nova Esquerra”.
Vistes les condicions del procés participatiu (un concurs obert a professionals del disseny i decidit en última instància pel vot de la militància), sembla que el partit no busca tant un logotip candidat a guanyar un dels premis Laus, sinó una formalització dels tres eixos ideològics que inspiren la “nova Esquerra”, amb els signes E, R i C.
És del tot legítim passar de la simplicitat de logotipar-se “esquerra” a la complexitat de logotipar-se “ERC”, de la mateixa manera que, fa uns anys, va ser del tot legítim engegar el procés invers. Però una cosa és la imatge corporativa, i una altra és la funcionalitat. No deixa de ser una paradoxa que la “nova Esquerra” que fuig del només “esquerra” a la suma de valors “Esquerra + Republicana + Catalunya”, parli de si mateixa com “Esquerra” i prou. En la mateixa notícia que informa sobre el canvi d'imatge, el titular és: “Esquerra obre un procés...” En què quedem? La recuperació de la R i la C només ha de tenir a veure amb la imatge corporativa? I quan la “nova Esquerra” es refereixi a si mateixa, es continuarà anomenant simplement “Esquerra”? Si és així, el canvi de la imatge corporativa serà només això, un canvi d'imatge formal (o rutinari, com fan tantes corporacions a l'arribada d'un nou equip directiu).
Si seguim el discurs oral i escrit oficial (dels dirigents i càrrecs electes) de la “nova Esquerra”, comprovem que actualment conviuen diversos noms per fer referència al partit. S'observen indicis de la incorporació progressiva de la forma explícita “Esquerra Republicana de Catalunya”. Però segueix usant-se majoritàriament la forma “Esquerra”. I, també, es detecta l'ús de la forma mixta “Esquerra Republicana”. D'altra banda, el mateix web és “esquerra.cat” i la televisió és “esquerra TV”.
Canviar la imatge corporativa no és una missió impossible (el cas de CiU és un cas d'èxit paradigmàtic), però no és tampoc una missió senzilla ni fàcil. I cal enllestir-la abans que el que avui és nou, demà sigui vell.