Opinió

opinió

Mobilitzant l'“Ishopper”

La manera com comprem diu molt de la forma com vivim. I el mòbil, que està canviant les nostres vides, sens dubte canviarà la forma que tenim de comprar. Segur que la majoria de nosaltres dormim amb el mòbil a la tauleta de nit, l'utilitzem per escoltar música, consultar el correu electrònic, connectar-nos a internet o al Facebook… i el fem servir intensivament també al punt de venda. Amb una penetració propera al 50% de la població, sembla evident que els smartphones o telèfons connectats a internet són ja un fenomen de masses que aporten noves funcionalitats, augmentant el valor per al comprador en cada fase del procés de decisió de compra.

Abans de comprar, aquest dispositiu permet segmentar el comprador mitjançant elements com ara la localització o l'ocasió i necessitat de compra. En aquest context, es poden fer campanyes de comunicació orientades a un moment, a una ubicació o a un tipus de comprador concret. Durant la compra o navegació (visita al punt de venda), es pot aportar més informació al comprador que faciliti la consideració de l'oferta. I en l'última etapa, just quan s'ha de decidir la compra, els telèfons intel·ligents poden incorporar dinàmiques promocionals o activitats d'activació adaptades al perfil del comprador.

La clau és orientar-se al comprador. Per això és fonamental entendre'l, personalitzar cada projecte –el contingut ha de ser rellevant–, complementar i connectar els canals existents (botiga, canal on line…) i, especialment, aconseguir transaccions (vendes).

Les famoses app o aplicacions estan de moda, però no tota estratègia de comunicació amb els clients ha de passar necessàriament per un desenvolupament que acostuma a ser complex, llarg i costós. L'alternativa de campanyes SMS té un gran potencial per la immediatesa i universalitat a l'hora de transmetre el missatge. Permet fer-ho servir per a generar alertes, promocions i ofertes limitades, esdeveniments... i per atreure els clients al punt de venda.

També els famosos codis QR, que són comunicacions menys intrusives en què el consumidor decideix capturar-lo si aporta contingut de valor, poden ser una bona opció al punt de venda o en suports publicitaris exteriors. Es poden vincular vídeos, pàgines web, catàlegs, i tot aquell contingut que sigui d'interès per al comprador.

Abans de considerar el desenvolupament d'una aplicació, cal plantejar-se tenir la web adaptada a la vista mòbil (a les dimensions de la pantalla d'aquest dispositiu). Si l'accés a internet es produeix cada cop més des de dispositius mòbils, aquesta adaptació és clau per a aconseguir mantenir l'interès dels usuaris dins la web. Incorporar l'oferta d'una marca o cadena dins d'aplicacions existents també és una bona alternativa per a l'empresa. El comprador busca en aquestes aplicacions informació, trobar productes, compartir i fer la seva compra més fàcil (i no pas més complexa).

Un exemple és l'aplicació Shop Adict, recentment desenvolupada per una empresa catalana resident a Esade Creapolis i que permet llegir codis de barres, codis QR, crear llistes de compra i guardar les targetes de fidelitat dels usuaris perquè sempre les portin a mà. Aquesta aplicació també avisa els usuaris de noves ofertes en botigues i de l'aparició de nous productes.

Albert Ramírez és General Manager d'Adict Active Retail. Resident d'Esade Creapolis



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.