LA GALERIA
El turisme ja té monument a Lloret
Al pati especial que hi ha al davant de la Casa de Cultura de Lloret, situat a nivell inferior a la plaça on es troba, s'ha col·locat, penjat de la paret que el separa de la biblioteca, gairebé a tall de cistella de bàsquet, un anell commemoratiu d'apreciables dimensions, que vol ser un petit monument d'homenatge als pioners del turisme. És obra de l'artista Lluís Lleó i ha costat –diuen– cinquanta mil euros. L'ha promogut i patrocinat el club d'economia local amb el desig de recordar l'esforç i el treball dels primers empresaris amb una breu i resumida història del turisme que, a manera de flaixos telegràfics, figura inscrita al voltant del cercle. El veritable impulsor d'aquesta iniciativa no és ningú altre que l'hoteler Santiago Ontañón, antic president del Gremi d'Hostaleria, que ja feia temps que, des dels seus diversos llocs d'influència, maldava per aconseguir aquest testimoni d'homenatge. Ell ha tingut cura de buscar dades, consultar revistes, demanar opinió als historiadors i, a partir d'aquí, s'ha elaborat una llista mínima de dades significatives que van des del 1904, quan ja existeix l'hotel restaurant Santa Cristina, o el 1920, quan l'Hotel Costa Brava, de Benet Rupià –un dels primers que devia portar el nom del nostre litoral–, ja s'anuncia a l'estranger, fins a l'actualitat, procurant ressaltar els primers establiments de cada especialitat (el primer hotel, la primera sala de festes, el primer càmping, etc.). Malgrat veure l'esborrall diversos ulls, s'ha fet manifesta alguna omissió involuntària. Per exemple, s'esmenta un dels night clubs pioners, de 1954, i queda despenjada la sala de festes Rosamar, inaugurada el 16 de juliol de 1949, on es reunia el bo i millor de la colònia d'estiuejants, cada cap de setmana, i per on desfilaven les figures més destacades de les varietats, des de Raquel Meller, les germanes Russell, Mary Santpere, Luis Mariano i tants d'altres. Aquestes coses passen sempre. La falta d'algun nom s'ha de dispensar. El que no és tan dispensable, al nostre judici, és l'absència de la majoria d'hotelers, restauradors i gent lligada a les activitats turístiques el dia de la inauguració. Es va constatar, una vegada més, la voluntat d'uns quants empresaris que tenen ganes de donar prestigi i de valorar el que s'ha fet i es fa, però, alhora, la indiferència d'una gran quantitat que “espolsen l'arbre” i van només a la seva. Aquest és el pitjor problema que existeix a Lloret.