LA GALERIA
El català a l'escola
Força temps abans que el president Mas anunciés la convocatòria, quan s'escaigui, del referèndum sobiranista que tanta polseguera està aixecant, la immersió lingüística en el nostre sistema educatiu ja va desencadenar una allau d'articles, declaracions, tertúlies i comentaris adversos que encara no s'ha aturat. Dies enrere vaig sintonitzar casualment una cadena de televisió que emetia una taula rodona sobre aquest tema, i em vaig quedar perplex. Una senyora, a qui perla seva manera d'expressar-se vaig atribuir una bona dosi de cultura, portava la contrària a un dels convidats que defensava, justament, la immersió. La dama, per donar força a la seva tesi, argumentava que si els alumnes de l'escola pública catalana només coneixien el català, no podrien anar enlloc. I feia una comparació quantitativa: l'espanyol –o castellà– el parlen uns tres-cents milions de persones, mentre que els catalanoparlants no passen dels cinc milions. Deixant a part aital còmput, allò que em va sobtar de la dama en qüestió, que, com he assenyalat, semblava culta i instruïda, va ser que donés per fet que, si la llengua vehicular a classe és el català, els alumnes ignoraran totalment el castellà i seran, per tant, monolingües en un idioma tan minoritari com desconegut més enllà dels Pirineus i, per què no deixar-ho escrit, més enllà de l'Ebre, també. Penso que no calen més comentaris sobre l'erudició de l'esmentada senyora, no només ferventment convençuda de la inutilitat de la nostra llengua, sinó de l'absència del castellà en l'índex de coneixements dels estudiants de Catalunya.
Una altra cosa que destaca en l'argumentació dels enemics del català a l'escola és l'assignatura de gramàtica castellana, que lamenten que només sigui això, una assignatura. Ah, és que als centres escolars de Madrid, d'Oviedo, de Sevilla o de Ciudad Rodrigo no és també una assignatura, la gramàtica castellana? Per cert, he sentit a dir que els alumnes dels nostres col·legis i instituts utilitzen els seus coneixements d'aital assignatura amb força més competència que els de la resta de l'Estat, que l'estudien en el mateix idioma que regula. Altrament, si està demostrat que dominen sense problemes el català i el castellà, potser fóra bo incidir amb més vehemència en l'ensenyament de l'anglès, que encara fluixeja, i força.