ELS MIRALLS DE LA FICCIÓ
Fages i Rocha
Pere Ignasi Fages, fill de Carles Fages de Climent, moria dimarts passat. La memòria necrològica ha servit per ressuscitar la seva primera activitat com a productor amb Cabezas cortadas, de Glauber Rocha, que l'any 1970 va convertir-se en una veritable cruïlla intel·lectual sota els peus del monestir de Sant Pere de Roda. Rocha, autor de Déu i el diable a la terra del sol o Antonio das Mortes, era a començaments dels setanta la figura més provocativa i admirada del cinema a l'Amèrica Llatina. Havia aconseguit portar les lliçons del cinema d'autor europeu cap al territori d'un cinema pobre que reivindicava polítiques d'alliberament per al tercer món. Premiat en els grans festivals i admirat fins a convertir-se en un veritable mite, Rocha va venir a l'Empordà per rodar una pel·lícula en els mateixos paratges on Luis Buñuel va rodar-hi l'Age d'Or: Cadaqués i el cap de Creus. La idea era fer una pel·lícula contra el poder dictatorial que establís un contacte entre l'herència deixada pel franquisme amb el pes genèric que tenien les dictadures a l'Amèrica Llatina. Es tractava de fer una faula surrealista contra la tirania.
Pere Fages havia començat a moure's en el terreny de la distribució i l'exhibició a Catalunya i era militant actiu del PSUC. Va establir contacte amb Ricardo Muñoz Suay, productor de cinema que havia articulat algunes de les polítiques essencials del Partit Comunista en matèria de cinema. Tots dos varen tirar endavant un rodatge sota el monestir de Sant Pere de Roda, al cap de Creus, Cadaqués i Castelló d'Empúries. La filmació va convertir-se en una curiosa cruïlla intel·lectual. Els protagonistes eren Paco Rabal i Emma Cohen. Hi varen col·laborar Pere Portabella i Fabià Puigserver, que va fer-se responsable de tota l'escenografia. Gabriel García Márquez va passar també pel rodatge, mogut pel reclam i l'admiració que tenia cap a la figura de Glauber Rocha. La mort de Pere Fages ha ressuscitat per un moment el record de Cabezas cortadas, pel·lícula que ha desaparegut de circulació però que ha esdevingut un títol mític de l'obra d'un dels cineastes més estudiats de l'Amèrica Llatina. Anys després, Fages va produir 1492 de Ridley Scott, la pel·lícula del cinquè centenari de l'arribada a Amèrica. La història, però, ha donat més importància a la follia de Glauber Rocha sota la tramuntana que a l'ambiciós projecte de Ridley Scott sobre la conquesta del nou món.