Bagul d'estiu
L'amiga de la família té rodes
Per a moltes famílies aquesta casa sobre rodes forma part de la seva vida més enllà de les vacances. És un element inseparable del seu oci familiar i un refugi portàtil que els porta arreu en qualsevol moment de l'any que poden fer una escapada. Els orígens del que aquí també coneixem amb el nom de rulot es remunten a finals del segle XIX. Hi ha fotografies de carruatges de 1892 que els vaquers feien servir per viure a la pradera, però serà el doctor William Gordon qui es guanyarà el títol de primer caravanista d'oci del món. El 1885 recorre Gran Bretanya amb una mena de caravana arrossegada pel seu cotxe.
La construcció industrial de caravanes se situa a Birmingham el 1912. Set anys més tard es fan les primeres cinquanta unitats. Inicialment eren una rudimentària cabina de fusta amb rodes i una coberta de lona. Tot plegat de línies molt quadrades. No serà fins passats uns anys quan s'introdueix un sostre amb claraboia, cosa que permet entrar la llum.
Entre els pioners caravanistes hi ha també dos anglesos, Fleming Williams (pilot de la I Guerra Mundial) i Bertran Hutchings. El primer construeix, inspirat per la seva experiència en el món de l'aviació, rulots de línies més aerodinàmiques, mentre que el segon construeix caravanes de 1912 a 1920. Hutchings i un tal Piggots (fabricant de tendes) seran els primers a mostrar les seves caravanes a l'Exposició del Motor de 1920.
Deu anys més tard s'abandonen definitivament les formes quadrades per les més arrodonides. El 1931 l'alemany Arist Dethleffs decideix que vol poder desplaçar-se pel món còmodament i en companyia de la seva família. Per això construeix les seves primeres rulots, per encàrrec i en un cobert de fusta. El negoci va resultar ser tan rendible, que avui en dia l'empresa continua funcionant a ple rendiment, fent servir l'eslògan: “Un amic de la família”.
L'empresa de Dethleffs havia nascut un segle abans, sota el nom de Dethleffs KG i es dedicava a la fabricació i venda de fuets (per fustigar cavalls i altres animals). Posteriorment es va convertir en una fàbrica d'esquís.
El 1936, cinc anys després d'haver reconvertit el negoci per dedicar-lo a la fabricació de caravanes, la companyia alemanya ja tenia cinc treballadors. Encara trigaria, però, vint anys a canviar el sistema de producció artesà per un en sèrie, i ho va fer atès el creixement de la demanda. Aviat van arribar els reconeixements en l'àmbit internacional per la construcció i, sobretot, per la qualitat del producte. És en aquest moment quan Dethleffs deixa de produir fuets.
La producció s'aturarà en sec a tot Europa amb
la II Guerra Mundial, però tindrà una represa reeixida. La moda de les caravanes arriba als Estats Units –allà en diuen tràilers, com en alguns estats d'Amèrica Llatina– a la dècada dels quaranta i arriben de la mà dels surfistes que necessitaven desplaçar-se amb una certa comoditat a un preu molt baix, tot i que hi ha autocaravanes nord-americanes a principis del segle XX. A l'Estat espanyol, no trobaran mercat fins deu anys més tard, a l'entorn de 1950.