Viure sense tu
Mirallets
Doncs ara es veu que sí, que finalment els centres urbans de Tarragona i de Reus seran dins la xarxa del TAV. Festina lente, “apressa't lentament”, diu la màxima, i així ha estat per aplicar el sentit comú a l'alta velocitat i les seves bosses de mercat. 150.000 habitants i 120.000 més, els de Tarragona i els de Reus, podran pujar al tren sense haver d'agafar el cotxe per arribar a l'estació de la Secuita. Albert Vilalta, que en el seu moment va poder forçar aquesta opció, reconvertir el bypass de la línia Barcelona-Madrid en estació, no ho podrà veure. I això que ell va ser un batallador de les infraestructures, amb la idea que Catalunya serà logística o no serà.
I aquest seny i sentit comú que tant reclama Mariano Rajoy, li va arribant a cullerades des de Brussel·les i Estrasburg. L'última, la del corredor mediterrani, declarat eix prioritari per la Unió Europea. És clar que també és prioritari l'atlàntic, i que allà on hi ha més inversió feta és al corredor central, però en tot cas Europa diu que no hi ha diners per fer dels Pirineus un gruyère, si abans no es resolen opcions més lògiques per agilitar el trànsit de mercaderies.
I vet aquí que una solució provisional per a les mercaderies com és el tercer fil, que ha de permetre que les que arriben pel port de Tarragona saltin fins a la xarxa ferroviària, ha donat la idea per al TAV ciutadà. Allargar aquest tercer fil fins a Reus, i després re-connectar la via a l'altura de l'Arboç al traçat actual d'alta velocitat, pot resoldre allò que semblava impossible. Pocs diners i rendibles pel major impacte social. La ministra amiga del conseller Vila, Ana Pastor, ha donat aquesta resposta a una pregunta del diputat Jordi Jané. De fet, aquesta solució de traçat l'havia sentida per millorar els temps dels regionals, però ara el ministeri l'aplica al TAV. Aquest tren és com els mirallets que els conqueridors ensenyaven als indígenes, i la sola promesa de fer-lo, ja et canvia l'humor. Per això també anuncien que des del 15 de desembre es podrà anar directe de Barcelona a París en alta velocitat. Per això diuen que resoldran els problemes de rodalies amb 300 milions d'euros, encara que la nota de premsa del ministeri parli de 70. Perquè per evitar que hi hagi xoc de trens, la ministra del ram es proposa, ni que sigui en intenció, millorar-los.