El radar
A Llagostera, ara fa uns dies, un radar va caçar un conductor que circulava a 229 km/h en un punt on no podia passar de 100. El conductor, doncs, havia sobrepassat de 129 km/h la velocitat permesa. Aquest diari en va parlar en un article breu. El periodista va escriure que havien caçat el conductor perquè, quan algú condueix tan de pressa, no es diu que se l'atrapa, sinó que se'l caça. En tot cas, per als de trànsit, els radars serveixen per controlar que cap conductor no sobrepassi la velocitat màxima a què es pot circular en un punt. Ells, però, no diuen que atrapen o que cacen algú: diuen que controlen. I els radars els van la mar de bé perquè són més implacables que mitja dotzena de mossos. I, a més, a un mosso, un cop t'ha caçat, encara se'l pot convèncer: a un radar què se li pot dir? Però, quan el conductor s'excedeix molt en la velocitat, per als periodistes els radars serveixen, a més, per fer-ne un comentari a la ràdio o un article breu al diari, i, per als multats, per dir que els radars hi són també per tal que les autoritats recaptin uns diners extres. Que els recapten és evident. Tots coneixem gent que té o que ha tingut uns quants punts de menys al seu carnet i unes quantes contribucions suplementàries a l'erari públic. Abans, aquestes contribucions diguem-ne especials ajudaven a finançar vés a saber quina obra pública. Avui, seria més difícil d'escatir. Tots suposem que deuen ajudar a tapar forats. Cap d'aquests conductors afectats, però, no deu superar un ciutadà suec que un radar va caçar quan anava a 290 km/h a l'autopista entre Berna i Lausana. Els de trànsit d'aquell país el van multar amb 789.548 euros. Com que el suec conduïa un Mercedes SLS AMG i, com que un model d'aquests val només uns 200.000 euros, ara serà com si hagués comprat no un, sinó quatre Mercedes. Hi ha gent a qui això ja li està bé. Dirien que el suec podia haver provocat un accident o que podia haver matat algú. No ha passat res. D'acord. Però és millor prevenir que curar. En medicina. I sembla que també en dret i en tot el que té a veure amb el trànsit. Però el que jo no acabo de tenir tan clar és que el suec aquell hagués acabat pagant tants diners d'haver matat algú. No. No ho tinc gens clar perquè segur que ell i el seu advocat haurien argumentat contra el pobre mort. I és que a un mort se'l pot acusar encara que sigui mort. Però a un radar? A un radar què vols poder dir-li?