Keep calm
“Luis el Cabrón”
L'empresa implicada en el cas de la Sagrera és un exemple d'elits extractives
Jaume Barberà ha fet cèlebre la “casta xucladora” a major glòria dels seus imitadors. Però en realitat el concepte ve d'“elits extractives” i el van popularitzar els economistes nord-americans Acemoglu i Robinson. A Espanya el va recollir César Molinas i, ja abans, de casta en van parlar Stella i Rizzo a Itàlia. Ara, a poc a poc, es pot anar posant noms i cognoms als membres d'aquest club. Noms que no sempre són coneguts pel gran públic. Apuntin l'últim: Luis Delso. Aquest empresari és president d'Isolux Corsán, que és l'empresa escorcollada ahir pel cas de presumpta corrupció en les obres de l'AVE. Delso va fer carrera per les seves bones relacions amb el PSOE, que el va posar a la presidència de Trasmediterránea. Cosa que va permetre a Carlos Solchaga anar de franc fins a les seves vacances a Mallorca, per cert. Delso té una carrera que no és precisament modèlica, tenint en compte alguns escàndols. I, ah, resulta que Luis Bárcenas va dir al jutge que el “Luis el Cabrón” que apareixia als papers del cas Gürtel no era ell, sinó... Luis Delso. Ara, presumptament, l'empresa, que ja va fer una estació per a maniobres al Prat abans que es fes el concurs públic, està involucrada en un cas de presumpta malversació de diner públic, suborns i falsedat documental per haver inflat, fictíciament, en sis milions les obres de l'AVE a la Sagrera. Poca cosa. L'AVE Madrid-Barcelona ha tingut un sobrecost de 2.144 milions d'euros. 355.000 milions de pessetes si ho voleu més clar. Obres fetes per Copisa, Acciona, ACS, Dragados, Comsa, ACSA, Rubau, FCC i Ferrovial. Les elits extractives. Aquestes que, quan ha baixat l'obra pública a Espanya, i fins i tot s'han hagut de tapiar túnels de l'AVE, se n'han anat a buscar la vida al golf Pèrsic, guiats pel rei. Que, per cert, aquest pont de l'1 de maig ha tornat a Oman i Bahrain. I, és clar, en aquests viatges, qui ha anat amb l'inviolable? Sí. Isolux Corsán.