Són faves comptades
Per força
S'ha acabat el curs amb l'anunci d'una nova assignatura al currículum per al setembre que no ha deixat indiferent ningú. El Departament d'Ensenyament vol implantar un projecte de “serveis comunitaris” als alumnes de secundària. Això vol dir que els vol fer conèixer el món del voluntariat a través de l'obligatorietat. Ensenyament pretén establir de manera obligatòria als alumnes de secundària un projecte de col·laboració amb entitats de la societat i especialment del tercer sector per fomentar una colla de valors que s'han perdut. El motiu, segons la consellera Rigau, és que cal que els alumnes “descobreixin la importància de l'altruisme, l'empatia i el treball per la comunitat” que es fa en aquestes entitats. L'objectiu és molt lloable, però és una contradicció tan gran en si mateixa que no sé si serà més contraproduent que no pas un encert. No crec que una actitud com la del voluntari s'hagi d'imposar. Una cosa és promoure, incentivar o donar a conèixer les bondats d'una feina com la que fa el voluntariat, una altra cosa és que es plantegi com una obligatorietat, que t'ho facin fer si us plau per força. Ja sabem què passa i com reaccionem quan ens fan fer coses a desgrat i precisament quan la feina del voluntari surt del cor. És una manera de ser i de fer que, com molt bé diu, neix de la voluntat, és aquell gest d'algú que s'ofereix lliurement a fer una cosa o a col·laborar en alguna feina sense ser-hi obligat i sense esperar-ne res a canvi. Això potser tindria el seu sentit en una assignatura com la que hi havia abans que es deia ètica, on s'ensenyés educació, respecte, saber estar, ser solidari i/o voluntari. Ensenyar els conceptes i el que signifiquen i, sobretot, el que aporten i representen tant per a qui ho rep com per a qui professa aquestes actituds. Sóc del parer que aquestes actituds, al marge de si es porten a dins o no, les hem de promoure des de casa, des de la família, que és on s'educa. L'escola ho pot reforçar, però no crec que li hàgim de demanar que hi dediqui una assignatura per donar a conèixer uns valors per força.