‘The Bridge'
Aquest juliol la FOX estrenarà la segona entrega de The Bridge (El Pont), havent acabat la primera part de 16 capítols, que ha deixat molt bon gust de boca. Es tracta d'una producció de sèrie negra basada lliurement en una altra de suecodanesa del mateix nom filmada el 2011: Broen. Produïda i escrita per Meredith Stiehm i Elwood Reid, els remakes són benvinguts sempre que es facturen amb qualitat, i buscar en ficcions alienes també ha sigut una habilitat dels EUA, sobretot pel que fa a les sèries; pensem en l'èxit de Homeland, inspirada pel seu alter ego israelià i estrenada el 2011 allí.
L'escena marcarà un perfil propi en el que són les trames i els protagonistes: El Puente de las Américas (The Bridge) és un dels grans passos fronterers entre els EUA i Mèxic sobre el Río Bravo que uneix la ciutat d'El Paso amb Ciudad Juárez entre ambdós estats. De les entregues dels westerns sobre pioners dels quals vam gaudir en els cines infantils de la nostra infància, ara trobem un ambient diametralment distint, sempre amb la violència com a leitmotiv d'una terra de frontera, però actualment els ingredients que la generen han variat molt.
Els mateixos crèdits, curts i contundents, evoquen els nusos narratius: crim organitzat, armes de foc, el pont fronterer curull de cotxes símbol de la diferència a tocar entre el primer món i el dels immigrants que s'hi volen emmirallar, les creus de color rosa amb noms d'adolescents plantades al desert explotades per la prostitució i el crim des de 1993.
Tot l'argument s'articula com si anéssim travessant els pilars d'aquest pont que n'és l'element tensor principal. Aquí cal destacar la feina dels dos policies principals a l'entorn dels quals es desenvoluparan totes les històries. L'encert en la trobada d'aquesta parella és essencial pel bon discórrer del relat: Demián Bichir, mexicà, dóna vida al policia de Juárez Marco Ruiz, un bon tipus, honest dins un sistema ple de corrupció, familiar tot i que de vegades es deixa endur pels seus impulsos; Diane Kruguer (alemanya) és Soraya Cross, una policia americana d'El Paso afectada per un trauma infantil que ha agreujat la seva síndrome d'Asperger (un tipus d'autisme) i que la caracteritza amb originalitat, atesa la seva manca d'empatia en un univers tan cruent.
La totalitat dels conflictes tenen
a veure d'una forma més tangencial o no amb el Pont, i la nit és l'escenari perfecte del crim: el primer cadàver que troben és d'una jutgessa americana però que viatjava en un cotxe
mexicà; aquest cúmul de circumstàncies sempre envoltarà l'atmosfera en aquesta terra de ningú, i és la
que obliga els dos policies a treballar junts, atès que els límits de la jurisdicció són tan confusos com els del destí de cadascú.
Un altre dels protagonistes destacats és el periodista Daniel Frye (Matew Lillard), d'El Paso Times, que es veu embolicat en tots els successos luctuosos que tenen a veure amb el Pont, que amaga en una perpètua borratxera i cinisme els motius pels quals se l'involucra en aquests crims. A través de la seva ajudant i Marco Ruiz se'ns dibuixa una vida mexicana molt més dura, gairebé sense perspectives, alimentada pels americans del nord que hi van a consumir drogues i divertir-se sense tenir idea del desencís i la desgràcia en què es mou la totalitat de la població.
Relacionat amb tot aiXò apareixerà també al mateix Pont algú relacionat amb un túnel il·lícit per transportar immigrants il·legals d'un costat a l'altre, l'altra cara de la moneda, els mexicans veuen un futur en els EUA que no està exempt de violència i explotació, però la frontera del desert continua atraient fatalment el seu desig d'una vida millor.