Ombres d'estiu
La música com a opiaci
Des de fa uns dies no he pogut avançar gaire en la lectura de ‘La muntanya màgica' perquè he estat ocupada assistint a diversos concerts i escrivint-ne cròniques. Però la novel·la de Mann és un pou inexhaurible i tinc una reserva d'anotacions que donen joc a diversos temes, com ara la música pel que fa als seus efectes en l'ànim i el capteniment. Tinc anotat que Hans Castorp sent un amor entranyable per la música perquè li causa uns efectes semblants a la cervesa que beu al migdia: tan tranquil·litzants que l'endormisquen. I també que, després d'un concert al sanatori Berghof, Settembrini reconeix a Castorp i el seu cosí Joachim que és amant de la música, però la descriu com allò dubtós, irresponsable, indiferent i d'una claredat il·lusa que “no compromet a res, sense conseqüències, perillosa, perquè condueix a calmar-nos”. Hi afegeix que pot enardir el sentiment, però que seria preferible que enardís la raó. Com si intuís els efectes sedants que procura en el jove Hans Castorp, entre tants d'altres, Settembrini afirma que, malgrat sembli que la música és moviment, la troba sospitosa de quietisme fins declarar una antipatia política contra ella.
En resposta, sense ser gaire melòman, Joachim procura fer un elogi de la música que Settembrini interpreta com la intuïció del seu moment ètic: “La música desperta el temps, ens desperta perquè gaudim del temps de la manera més refinada, la música desperta... i en aquest sentit és ètica.” L'humanista afirma que l'art és ètic en la mesura que desperta, però aleshores retroba els arguments per carregar contra la música considerant-ne que també és capaç d'adormir. És així que diu que la música pot ser un opiaci amb els seus efectes diabòlics: crea apatia, entestament, inactivitat, estancament servil. I insisteix que es políticament sospitosa. Una creu que l'art és ètic en la mesura que desperta, però a vegades sent, certament, la música com un opiaci. Tanmateix, tant de bo hagués produït aquest efecte de manera perdurable en alguns melòmans alemanys que figuren entre els grans criminals de la humanitat.