LA GALERIA
De quatre rodes
Fa unes setmanes, Joan Domènech escrivia, en aquest mateix racó de diari, sobre el zel de les autoritats per fer complir els límits de velocitat. Li acabaven de posar una multa i –després d'acceptar la infracció– reflexionava sobre la gravetat del cas. “Agafar gent a més de 50 per hora (...) és anar a tret segur”, afirmava abans de preguntar-se si la mesura repercuteix en cap millora real del trànsit, perquè resulta evident que “redunda, és clar, en la recaptació”. Segons indica el mateix article, el senyor Domènech viatjava a 80 quilòmetres per hora. La diferència entre el límit permès i la velocitat real (i que l'articulista em perdoni) em va fer dubtar de la seva tesi, però tampoc no hi vaig donar gaire voltes, és clar. Ara una notificació de trànsit m'ha resolt tots els dubtes. El 4 de febrer, quan llegia l'article, no sabia que cinc dies abans, al quilòmetre 312,78 de la carretera C-31, al terme municipal de Platja d'Aro, un radar va fotografiar-me mentre circulava a 90 quilòmetres per hora. Resultat: multa de cent euros. Qualificació de la infracció: greu. El lector deu saber, segurament, que parlem d'una magnífica autovia de quatre carrils que s'estén al llarg de 48 quilòmetres entre Vidreres i Palafrugell. És cert que el radar està anunciat. És cert que el límit de velocitat és de 80 quilòmetres. És cert, per tant, que hi ha infracció. Però, ¿algú s'ha preguntat si el límit és adequat a les condicions de la carretera? ¿I quin és el marge raonable que hem de concedir a l'error del conductor o a la inèrcia dels vehicles? ¿Hem de multar els que circulen a 90 i no els que circulen a 89? O com que la llei és la llei i s'ha de complir, ¿multem ja a partir dels 81 quilòmetres per hora? ¿I per què no als 91, i m'estalviava la multa? La resposta a tantes preguntes no la puc pas donar. Ara, si consulten les hemeroteques veuran que aquest radar ja ha estat polèmic. L'any 2012 va ser un dels dos punts de la xarxa viària catalana on es van imposar més sancions per excés de velocitat. Quan va entrar en servei, en només cinc mesos va generar 21.000 multes, que són gairebé la meitat de les multes d'un any a tot Girona. Som al 2015 i la situació no ha variat. Cada dia centenars de conductors hi cauen de quatre de rodes, i potser no hi ha cap afany recaptatori, però només cal fer números per veure que l'import de les sancions és més que important. Sort que no em detreuen punts, perquè el cotxe és de la dona. A sobre.