De set en set
Falta una pàgina
Diversos mitjans de comunicació estan informant aquests dies sobre una curiositat que té a veure amb una novetat editorial: es posarà a la venda un llibre (amb previsió de best-seller) al qual li
“falta una pàgina” (la 421). Segons sembla, hi ha hagut un error informàtic a ca l'impressor que ha afectat el tiratge (200.000 exemplars). Ja que la notícia costa de creure, me n'he volgut assegurar per mitjà d'un conegut motor de cerca informàtic. I, efectivament, la pràctica totalitat dels resultats emmagatzemats coincideixen a afirmar que al llibre en qüestió (aquí, el títol i l'autoria són secundaris) li “falta una pàgina”.
També diuen que l'impressor s'haurà de fer càrrec de les despeses per danys i perjudicis, la qual cosa em sembla del tot injusta. Perquè el cas d'aquest impressor em sembla paral·lel al de Gutenberg, que finalment ha passat a la història com l'inventor de la impremta, però que en la seva època el van assetjar els creditors i el van portar als tribunals fins que el van deixar arruïnat. Han hagut de passar sis segles perquè un altre geni de les arts gràfiques fes una aportació a la revolució industrial que canviarà els signes dels temps: el llibre al qual li “falta una pàgina”.
Si s'hagués tractat que al llibre li faltés un full, la cosa no hauria tingut mèrit. En concret, l'impressor hauria pogut fer desaparèixer el full amb la pàgina 421 a la cara del davant (a la banda dreta del llibre) i la pàgina 422 a la cara del darrera (a la banda esquerra del llibre). Però no. El full hi és. I la pàgina 422 també hi és. La que no hi és és la pàgina 421. Aleshores, si tan sols li “falta una pàgina”, només hi ha una explicació: l'impressor ha descobert el full d'una sola cara. Misteri resolt.
En ple auge dels llibres electrònics, en què ja es dóna per fet que els llibres tenen pàgines sense fulls, és probable que l'invent d'aquest impressor, descobridor dels llibres que tenen fulls sense pàgines, arribi massa tard. Ja ho havien intentat amb les pàgines en blanc, però ni així van aconseguir augmentar els índexs de lectura.