La columna
Exhibir-se
Atenció, pregunta: què creu vostè que és notícia, la inauguració d'un semàfor a Barcelona, o que un artista s'enregistri copulant amb una màquina d'escriure i la performance s'exhibeixi entre les parets solemnes d'un palauet gòtic de Lleida? Doncs totes dues ho són. La inauguració del semàfor no només va ser notícia al seu dia, sinó que vuitanta-dos anys després la imatge s'exhibeix en el principal museu del MNAC. És una de les 120 fotografies de la mostra dedicada a l'obra de Gabriel Casas, fotògraf innovador que va aportar imatges a les cròniques de l'inquiet i modern periodisme català dels anys trenta i que va renovar el llenguatge fotogràfiques amb l'ús de plans picats i contrapicats, jocs de contrastos de llums i formes, fotomuntatges i altres tècniques importades de la New Visions alemanya.
Les imatges van des de la inauguració de l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 fins a la Guerra Civil, i és un recull que permet veure des de la fotografia de social del fotoperiodisme renovador de l'època fins a l'interès per noves formes geomètriques amb què el progrés tecnològic inundava el paisatge urbà i que Casas captava amb atenció. També els personatges de l'època. Una de les fotos és la del president Francesc Macià inaugurant un semàfor amb els dirigents municipals al costat, envoltats de gent expectant. Avui faria riure, un acte així. Però la imatge és testimoni d'una època en què la modernitat tècnica i d'idees lliures avançava cantonada rere cantonada, fins que la guerra i el seu resultat hi van posar fi.
L'altra notícia l'han hagut de donar els periodistes locals: l'artista Miguel Andrés ha guanyat amb Untitled. Exhibition (ism) el festival Embarrat de Tàrrega i l'obra s'exhibeix a la sala gòtica de l'Institut d'Estudis Ilerdencs de Lleida. Andrés es mostra nu i fa performances amb el seu cos. La Diputació de Lleida ha col·locat un vigilant per evitar que els menors vegin el material audiovisual, en què apareixen el coit amb la màquina d'escriure i altres imatges provocadores. Transgressió creativa i d'idees, o provocació gratuïta? Accepto el risc de caure en la segona a canvi de poder gaudir de la primera. També hi ha exhibicionisme en els alcaldes que 82 anys després encara inauguren semàfors quan no hi ha res més per inaugurar, i ningú posa vigilants perquè els menors no vagin als plens on s'exhibeixen els impúdics egos dels edils. Millor així.